KINA | NYHETER | KULTUR | POLITIK | VETENSKAP | MILJÖ | MÄNNISKA | SAMHÄLLE | DEBATT | HÄLSA
ENGLISH  FRANÇAIS  DEUTSCH  ESPAÑOL  中文  Fler språk (Other languages) 

Världen i bilder

Flera bilder ->





Special






Veckans övning: Sjöjungfrustretch

Emma-Kate Stampton
06.11.2012 20:45

Föreställ dig att du är en solande sjöjungfru som tänjer midjan. (Foto: Jocelyn Bong)

Sjöjungfrutänjningen är lätt och enkel. Den är en må-bra tänjning som verkligen träffar rätt ställe eller snarare rätt ställen.

Att lägga till enka strechövningar till din träningsrutin eller bara göra dem när du har några minuter för dig själv kommer ge dina muskler längd och flexibilitet. Din kropp kommer att svara på träning och allmänna rörelser mycket bättre och hjälper dig att hålla dig skadefri. Lite stretchning ger god effekt.

Du kommer att känna en skön tänjning längs med din högra sida från revbenen till höften.

Förberedelser

Sitt med korslagda ben eller i en sittande position som känns bekväm för dig. Du kan eventuellt sitta på knäna med baken vilande på hälarna. Låt armarna hänga ner längs med sidorna.

Andas in och lägg märke till hur ryggraden naturligt längs. Andas ut och sträck din högra hand över huvudet som om du målade en stor halvcirkel över kroppen. Låt den vänstra armbågen vila på mattan och sträck din högra arm till din vänstra sida som om dina fingertoppar blev dragna i.

Du kommer att känna en skön tänjning längs med din högersida från revbenen till höften. Kanske känner du också en lätt tänjning i nedre delen av ryggen. Håll denna position i 30 till 60 sekunder innan du upprepar tänjningen på den andra sidan. Upprepa på båda sidorna om det behövs.

Tänk på

Båda sittbenen ska behålla kontakten med golvet. Undvik att lyfta sätet medan du lutar över mot sidan. Håll axlar, ansikte och nacke avslappnade genom hela övningen. Fokusera på att andas djupt för att hjälpa kroppen att fullständigt slappna av i tänjningen.

Och precis som namnet indikerar, föreställ dig att du är en sjöjungfru sittande på en klippa i strålande solsken.

Emma-Kate Stampton är personlig tränare och tränar också Pilates lärare. Hom har sin bas i Brisbane, Australien.


Översatt från engelska



 

   Mer i detta ämne