NYHETER | VÄRLDEN |INTERNATIONELL POLITIK | KULTUR | MEDIA | BEVAKNING | BAKGRUND | ANALYS
ENGLISH  FRANÇAIS  DEUTSCH  ESPAÑOL  中文  Fler språk (Other languages) 

Världen i bilder

Flera bilder ->





Special






Epoch Times papperstidning konfiskerad i ryska Vladivostok

Nadejda Lianova, Epoch Times
07.08.2012 21:56

På kvällen den 26 juli blev en bunt kinesiskspråkiga Epoch Times tidningar konfiskerade på tryckeriet "Dalprint" i Vladivostok. Detta hände när tidningens talesman i regionen och hans medhjälpare kom för att hämta tidningarna.

Tidningen har tryckts i Vladivostok sedan januari i år. Tidigare levererades den med tåg från Moskva, där den har tryckts sedan 2004. Den ryska versionen av tidningen har distribueras till administrativa och offentliga institutioner i bland annat Moskva och St Petersburg.

Ivan Polyakov berättar vad som hände:

- Jag hade ringt några vänner och bett dem att hjälpa till med att leverera tidningarna. När vi kom dit blev vi stoppade och man sade att det skulle komma några för att ta bort tidningarna. På platsen fanns redan minst två civilklädda män plus två till som gick fram till mig. Sedan kom det ännu fler i fyra eller fem bilar. Agenter från olika inrättningar ställde samma frågor. När de fick veta att tidningen är registrerad och att det finns tillstånd för tryckningen blev alla förvånade. Vilka som ställde frågorna vet jag inte, eftersom ingen av dem presenterade sig och inga dokument presenterades. Agenterna sökte igenom våra tillhörigheter, väskor och bilar. Det slutade med att de också tog den ryska versionen av tidningen ”Epoch Times.

När Epoch Times redaktörer begärde att Vladivostoks polisstation för inrikesfrågor, varifrån tjänstemännen som konfiskerade tidningarna kom, skulle kommentera händelserna, erbjöd de sig att ringa presstjänsten i Primorje Kray, regionen där Vladivostok är huvudstad. Men ingen svarade i telefonen där.

"The Epoch Times" är en internationell publikation som ges ut på 19 språk i 35 länder. I Ryssland publiceras tidningen på ryska och kinesiska. Tidningen skriver om frågor som rör kränkningar av mänskliga rättigheter i Kina, till exempel organskörden från levande människor, utövare av Falun Gong. Domstolarna, polisen och offentliga inrättningar i Kina deltar i denna kriminella verksamhet.

Av rädsla för avslöjanden, förföljer den kinesiska kommunistregimen alla som talar öppet om kränkningar av mänskliga rättigheter. Det finns kända fall av misshandel och hot mot anställda på Epoch Times samt stöld av utrustning från redaktionen, tryckt material och sabotage.

- Vi har varit övervakade en tid och om man tänker efter så har det varit helt öppet de senaste dagarna, de har inte försökt dölja sig, berättade Ivan Polyakov.

Det som bekräftar påståendet om övervakningen är att tidningen har varit klar och funnits på tryckeriet i flera dagar men säkerhetsmännen visste exakt vilken tid och dag Ivan skulle hämta tidningarna. Av detta kan man dra slutsatsen att telefonen varit avlyssnad eftersom det bestämdes dagen innan, då Ivan ringde sina vänner för att få hjälp med hämtningen, att tidningarna skulle hämtas på kvällen den 26 juli.

För vem är det inte önskvärt att sprida den kinesiskspråkiga tidningen som fritt talar om mänskliga rättigheter i Kina, förgiftade produkter, mörka intriger mellan partifunktionärer? Kan det vara för att toppmötet för ledarna i Asia-Pacific Economic Cooperation (APEC) i Vladivostok närmar sig? Ledaren för Kinas kommunistparti väntas anlända. Före stora internationella sammankomster tenderar lokala myndigheter och polismyndigheter att intensifiera sin verksamhet vilket ibland kränker ryska medborgares rättigheter.

 

 

Läs artikeln på ryska.