OPINION | DEBATTARTIKLAR | ÅSIKT
ENGLISH  FRANÇAIS  DEUTSCH  ESPAÑOL  中文  Fler språk (Other languages) 

Världen i bilder

Flera bilder ->





Special






Hyckleri att stoppa New Tang Dynasty Television vid Kinabesök

Tony Lingefors, Epoch Times
28.06.2012 23:18

För två veckor sedan var Kinas ledare Hu Jintao på ett tredagarsbesök i Danmark där tre avtal inom kulturområdet skrevs på. För att närvara vid besöket måste medierna ansöka om pressackreditering, vilket New Tang Dynasty (NTD) Television hade gjort. Några dagar före besöket fick tv-bolaget ett meddelande via e-post att ackrediteringen hade gått igenom. När en reporter från tv-kanalen begav sig till Internationella presscentret (IPC) i Köpenhamn för att hämta den fick han beskedet att han var tvungen att gå till den kinesiska ambassaden för att ansöka om det. Men då var det redan för sent.

Carole Caulier Gustavsson, pr-ansvarig för NTD Television Nordic, ringde upp pressansvarige för IPC, Ulrik Fonsmark Andreasen. Först säger denne att NTD inte kan få ackreditering på grund av att det är ett kinesiskt medieföretag. Då förklarar Caulier Gustavsson att det inte är kinesiskt medieföretag och att dess huvudsäte är i New York. Förvisso sänder man på kinesiska och även engelska men det finns ingen annan koppling till Kina än att man sänder nyheter vad som sker där. När Caulier Gustavsson sedan frågar igen om det går att få ackrediteringen säger Fonsmark Andreasen att det är för sent, men säger sedan att presscentret anser att medieföretaget är kinesiskt och därför måste gå via den kinesiska ambassaden. När man lyssnar på inspelningen som Jyllandsposten har lagt ut på sin webbsida hör man hur Fonsmark Andreasen försöker slingra sig.

Varför ska man ansöka om ackreditering på den kinesiska ambassaden? Gäller detta även för andra utländska medier i Danmark? Om en global tidning hade haft sitt huvudsäte i Berlin och skrev på svenska och ville ha ackreditering i Danmark, ska man då också hänvisas till svenska ambassaden? Om IPC först ger ackreditering måste det väl ha kollat upp NDT och sett att företaget har sitt säte i New York och är registrerat där. Annars hade det inte utfärdat någon ackreditering.

Julian Isherwood som arbetat som journalist i Danmark i 30 år säger att han aldrig har hört talas om att man skulle få ackrediteringen på ambassaden. ”Det är oroväckande att kineserna kan stoppa ackrediteringen på dansk mark”, säger han till journalisten.dk.

Förra året besökte Kinas utrikesminister Yang Jechi Danmark. Då fick NTD Television ackreditering och deltog i en presskonferens där han skulle vara med. Men Yang avbröt den när han såg tv-kanalens logotyp på mikrofonen. Regimen i Kina hatar NTD Television eftersom stationen rapporterar om känsliga ämnen som mjölkskandalen, korruption, förföljelsen av Falun Gong och kristna, förtryck av oliktänkande och så vidare.

Varför fick NTD News ackreditering då men inte nu vid Hu Jintaos senaste besök? Uppenbarligen måste det ha handlat om Kinas påtryckningar via den kinesiska ambassaden. Danmark stödde tidigare Dalai lama, men på grund av det blev det inga officiella besök i Kina vilket skapade problem för danska företag att verka där. Nu vill den danska regeringen förbättra relationen med Kina, och därför har Danmark gått med på att inte stödja Dalai lama eller Tibets anspråk på självständighet. Och det var uppenbarligen därför som inte NTD Television inte fick medverka vid det officiella Kina-besöket i Danmark.

”Det verkar helt osammanhängande att regeringen understryker att pressfriheten bör tillämpas i Kina. Och så begränsar man själv yttrandefriheten i Danmark”, säger Peter Skaarup från Dansk Folkeparti, till TV2 i Danmark.

Mogens Blicher Bjerregård, ordförande för danska journalistförbundet, säger till Jyllandsposten att det är ”mycket oroväckande” att NTD Television inte kan få rapportera om det kinesiska besöket i Danmark. ”Det luktar svartlistning av kritisk media, och det är helt otänkbart på dansk mark”, säger han.

Om alla länder skulle bete sig som Danmark, skulle det innebära att NTD News inte kan rapportera om något som helst kinesiskt officiellt besök i andra länder eftersom ackreditering måste gå via den kinesiska ambassaden. Som vi alla vet är de kinesiska ambassaderna Kina-regimens förlängda arm och de försöker exportera censuren utomlands. De har även försökt stoppa föreställningar med Shen Yun Performing Arts, ett New York-baserat kinesisk dans- och musikkompani, som är oerhört populärt runt om i världen. Troligtvis har den kinesiska ambassaden i Köpenhamn utövat påtryckningar även på det området eftersom Shen Yun inte har fått uppträda i den danska huvudstaden trots att man försökt boka lokaler där.

Kinas ambassad har uppenbarligen försökt påverka Danmarks utrikesdepartement för att stoppa NTD Television att rapportera om Hu Jintaos besök. ”Danska utrikesdepartementet tänkte nog inte över konsekvenserna. Det är viktigt att inte låta sig påverkas av länder som inte har yttrandefrihet. Man måste se till och skydda sin egen pressfrihet”, sade Caulier Gustavsson tidigare till Epoch Times.

Det är hyckleri på högsta nivå när man talar gott om sitt eget lands press- och åsiktsfrihet, samtidigt som man ruckar på den för att blidka en enpartistat som förföljer och dödar sitt eget folk.

   Mer i detta ämne