HÄLSA | FITNESS | MEDICIN | MILJÖ | KLIMATFÖRÄNDRINGAR
ENGLISH  FRANÇAIS  DEUTSCH  ESPAÑOL  中文  Fler språk (Other languages) 

Världen i bilder

Flera bilder ->





Special






Gammal visdom för god sömn (del 3)

Jingduan Yang, M.D.
19.06.2012 23:35

Det sägs att sömn är den bästa medicinen. Det är viktigt för hälsan att ha regelbundna sovvanor. (Foto: Epoch Times)

Det här är del 3 i en serie på 3 om god sömn av Jingduan Yang. Första delen i serien hittar du här.

Sömn är bästa medicinen. Den återställer, reparerar och föryngrar kroppen. Därför är en god natts sömn nyckeln till hur bra man fungerar, hur hälsan är och hur länge man lever. Hälsosamma sovvanor innebär regelbundna sov- och vakencykler vilket ger bra kvalité på sömnen nattetid och att man är pigg på dagen.


För att säkerställa en bra nattsömn, ger den moderna vetenskapen några bra förslag baserade på forskning om sömnmedicin. De här förslagen kallas sömnhygien. Här följer huvudkomponenterna för sömnhygien:

- Håll regelbundna tider för när du går till sängs och när du stiger upp. Även när det händer att du lägger dig sent, försök att vakna samma tid nästa dag för att kunna hålla den rytm du är van vid.

- Planera tiden så att du får mellan sju och åtta timmars sömn per dag. Undvik att ligga för många timmar i sängen utan att sova.

- Använd bara sängen för att sova i. Undvik att se på tv, ringa kompisar eller att läsa böcker i sängen. Kroppen behöver få associera sängen med sömn, ingenting annat.

- Undvik att äta stora mål mat, ta något stimulerande som te, kaffe eller choklad, hård träning eller att ha känslomässiga samtal nära sängdags.

- Gör sovrummet till en avslappnande och tyst plats. Håll hela tiden en behaglig rumstemperatur. Det ska varken vara för varmt eller för kallt.

- Se till att få tillräckligt med solljus under dagen och låt kvällsljuset vara dämpat.

Rätt tid att sova


I klassisk kinesisk medicin är en god nattsömn också avgörande för hälsan. Förutom de förslag som kommer från den moderna medicinen, betonar kinesisk medicin vilken tid på natten vi borde sova.

Den bästa tiden för att sova är mellan nio och elva på kvällen. Under den tiden cirkulerar kroppens energi (qi) till trippelvärmarmeridianerna (”san jiao”). Det är ett begrepp som bara finns inom den kinesiska medicinen. Trippelvärmaren omfattar organfunktionerna i bröstet, magen och bäckenet.

Den övre värmaren ger syre och blod till resten av kroppen. Mellersta värmaren absorberar, metaboliserar och omvandlar maten till näringsämnen för kroppen. Nedre värmaren återabsorberar vatten och gör sig av med avfall från systemet. Därför är det avgörande för normal kroppsfunktion hur väl trippelvärmaren fungerar. Det är mycket viktigt att vi tar bra hand om trippelvärmaren.

Energi cirkulerar genom olika organsystem varannan timme.


Eftersom ett dygn är 24 timmar finns det 12 stadier för energicyklerna. Under den sista fasen av de 12 stadierna går kroppen in i återuppbyggnadsfasen. Då borde man hålla sinnet tyst, känslorna lugna och minimera aktiviteten. En del experter inom kinesisk medicin menar att man borde sova vid halv elva på kvällen.

Mellan elva på kvällen och tre på morgonen cirkulerar energi genom gallblåsan och levern, som nämnts i del 2 . Inom kinesisk medicin reglerar gallblåsans och leverns organsystem matsmältning, näringssätter bindvävnaderna (som senor och ligament i lederna), reglerar humör och sömn, bidrar till benhälsan, samt reglerar menstruation och reproduktivitet.

De har hand om synen och bidrar till strategisk planeringsförmåga och utförande. Att sova bra under den här tiden förebygger flertalet hälsoproblem, speciellt hos de människor som lider av migrän, fibromyalgi, depression, ångest, IBS (irritable bowel syndrome), premenstruella besvär, infertilitet, fibrom i brösten och livmodern och återinflöde i matstrupen.

Mellan tre och fem på morgonen cirkulerar energi genom lungmeridianerna. Därför är djupsömnen under den här tiden också mycket viktig. I kinesisk medicin är lungorna ansvariga för andning och förser resten av kroppen med qi och syre. De hjälper också till att reglera vattenmetabolismen och har koppling till de större tarmarnas funktion. 

Lungenergin gör människan fysiskt stark och mycket känslig för sorg och att vara ledsen. För dem som ofta har infektioner i övre luftvägarna, allergi, förluster och sorg, hudproblem och behöver urinera ofta eller har onormala tarmrörelser är det viktigt att sova bra den här tiden.

Sov gott. Sov på rätt tid. Lev länge. Lev sunt.


Jingduan Yang är legitimerad psykiatriker och fjärde generationens lärare och praktiserande läkare i traditionell kinesisk medicin. Han praktiserar integrativ medicin i New York, Pennsylvania och i New Jersey. Hans hemsida är www.taoinstitute.com

 

Översatt från engelska

 


   Mer i detta ämne