< Tillbaka

The Descendants

Andreas Ziegler för Epoch Times Sverige
Epoch Times Sverige
12.06.2012 22:06

Regissören Alexander Payne tar emot Oscarstatyn på Oscarsgalan den 26 februari 2012 i Hollywood för Best bearbetad filmatisering av "The Descendants," i Hollywood. (Foto:AFP/Robyn Beck)

  • Produktionsår: 2011
  • Produktionsland: USA
  • Regi: Alexander Payne
  • Medverkande: George Clooney, Shailene Woodley, Amara Miller, Nick Krause, Robert Forster, Matthew Lillard, Beau Bridges, Patricia Hastie m fl.
  • Kommer ut: 120613

George Clooney är en kille som kan välja och vraka bland rollerna. Hade han velat, hade han kunnat ta tjugo miljoner dollar per film. Men han verkar föredra kvalité framför kvantitet. Resultatet är sådana här små mysiga filmer.

Matt King (Clooney) är en advokat på Hawaii. Dessutom är han en av många ättlingar till en stor förmögenhet, som bland annat inkluderar en stor markyta, som det nu är tal om att sälja. Det är härifrån filmen hämtar sin titel (descendant=ättling). Den kommande veckan har han dock väldigt lite användning för sin juristutbildning och sin förmögenhet. Efter en båtolycka hamnar hans fru, Elizabeth (Hastie), i en koma som hon inte kommer att vakna upp från. Nu är det upp till Matt att ta hand om parets två döttrar, Alex (Woodley) och Scottie (Miller). Till en början är han rådvill. Men när Alex talar om för honom att Elizabeth varit otrogen mot honom med en man som heter Brian Speer (Lillard), finner han dock genast ett syfte. Tillsammans med sina två döttrar och Alex kompis Sid (Krause) ger han sig av för att konfrontera sin frus älskare.

Det är inte de stora händelsernas film. Den handlar om familj, sorg och svek. Detta låter inte så märkvärdigt; en vanlig människas liv har samma ingredienser. Manuset är dock så pass bra att dessa ingredienser räcker gott och väl. I grund och botten är detta ett drama. De komiska elementen gör dock att man skrattar gott vid flera tillfällen. Som när Alex kompis, Sid, talar innan han tänker och får sig en rejäl snyting av Matts svärfar (Forster). En annan lysande sekvens är när Matt äntligen konfronterar sin frus älskare och säger exakt vad han tycker om det hela.

Jag kommer ihåg första gången jag såg George Clooney. Det var i det superba läkardramat ”Cityakuten” (”ER”, Michael Crichton, USA, 1994-2009). Sedan gick han vidare till att göra actionfilmer som ”From Dusk Till Dawn” (Robert Rodriguez, USA, 1996) och ”Fredsmäklaren” (”The Peacemaker”, Mimi Leder, USA, 1997). Det var visserligen bra actionfilmer, men det var inte mycket i dessa filmer som tydde på att det var mer en än en TV-läkares sommarjobb. Snart hoppade han dock av den populära serien och började synas i alltmer ambitiösa och, framför allt, seriösa filmprojekt. Det var när han gjorde den skruvade och tillika hyllade komedin ”O Brother, Where Art Thou” (Joel & Ethan Cohen, Storbritannien/Frankrike/USA, 2000) som jag började inse att han nog inte bara var en TV-läkare som ville tjäna lite mer pengar. Till skillnad från många andra skådespelare som kommer upp sig i Hollywood, har Clooney visat att han inte främst är intresserad av pengarna. Visserligen har han tjänat fruktansvärt bra med pengar på vissa av sina filmer. Han fick tjugo miljoner dollar för huvudrollen i ”Ocean’s Eleven” (Steven Soderbergh, USA, 2001). Fyra år senare tog han dock ett betydligt blygsammare gage på 350 000 dollar för att medverka i den politiska thrillern ”Syriana” (Stephen Gaghan, USA, 2005), för vilken han vann en Oscar.

Hans karaktär i ”The Descendants” är som klippt och skuren för honom. Han spelar en man som levt ett stillsamt liv utan några större överraskningar. När hans tillvaro vänds upp och ner måste han ta itu med en massa överraskningar på en gång. Clooney är uppbackad av en rad begåvade skådespelare, däribland veteranen Robert Forster som, trots att han bara medverkar i ett fåtal scener, gör filmens mest minnesvärda insats. Även Woodley imponerar. Trots sina blott tjugo år lyckas hon hålla jämna steg med Clooney. Och det bådar ju gott för hennes framtida karriär.

 

 




http://www.epochtimes.se/articles/2012/06/12/23444.html







Copyright © Epochtimes Europe Zeitungsverlag GmbH