loadingArbetsmiljöverket kräver med hot om vite på 250 000 kronor att SJ ser över riskerna för personalen ombord sedan bemanningen minskats. (Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT-arkivbild)
Arbetsmiljöverket kräver med hot om vite på 250 000 kronor att SJ ser över riskerna för personalen ombord sedan bemanningen minskats. (Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT-arkivbild)
Inrikes

Arbetsmiljöverket hotar SJ med vite

Epoch Times

Efter att skyddsombuden lämnat in en anmälan i april kräver Arbetsmiljöverket att SJ ser över riskerna för personalen ombord sedan bemanningen minskats, skriver Sekotidningen. Kravet är kopplat till ett hot om vite på 250 000 kronor om inte analysen sker.

– Med lägre bemanning blir folk stressade och känner sig otillräckliga. Så problemen handlar framför allt om den psykosociala arbetsmiljön, säger Lennart Jansson, Sekos huvudskyddsombud för ombordanställda.

Enligt facket är sjuktalen för den gruppen mer än dubbelt så höga som lokförarnas.

Enligt SJ har kraven på personalen minskat samtidigt med den lägre bemanningen. Men verket skriver i sitt beslut: ”Det kvarstår dock för er att säkerställa att de befintliga resurserna i form av bemanning, verktyg och tydlighet i arbetsinnehåll är anpassade till de faktiska kraven i arbetet.”

(TT)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingArbetsmiljöverket kräver med hot om vite på 250 000 kronor att SJ ser över riskerna för personalen ombord sedan bemanningen minskats. (Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT-arkivbild)
Arbetsmiljöverket kräver med hot om vite på 250 000 kronor att SJ ser över riskerna för personalen ombord sedan bemanningen minskats. (Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT-arkivbild)
Inrikes

Arbetsmiljöverket hotar SJ med vite

Epoch Times

Efter att skyddsombuden lämnat in en anmälan i april kräver Arbetsmiljöverket att SJ ser över riskerna för personalen ombord sedan bemanningen minskats, skriver Sekotidningen. Kravet är kopplat till ett hot om vite på 250 000 kronor om inte analysen sker.

– Med lägre bemanning blir folk stressade och känner sig otillräckliga. Så problemen handlar framför allt om den psykosociala arbetsmiljön, säger Lennart Jansson, Sekos huvudskyddsombud för ombordanställda.

Enligt facket är sjuktalen för den gruppen mer än dubbelt så höga som lokförarnas.

Enligt SJ har kraven på personalen minskat samtidigt med den lägre bemanningen. Men verket skriver i sitt beslut: ”Det kvarstår dock för er att säkerställa att de befintliga resurserna i form av bemanning, verktyg och tydlighet i arbetsinnehåll är anpassade till de faktiska kraven i arbetet.”

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024