loadingNyårsruschen inför det kinesiska nyåret, världens största årliga folkomflyttning, sätter extremt tryck på landets transportsystem. (Foto: AFP/Getty Images)
Nyårsruschen inför det kinesiska nyåret, världens största årliga folkomflyttning, sätter extremt tryck på landets transportsystem. (Foto: AFP/Getty Images)
Utrikes

Arbetskraftsbrist drabbar ekonomin i Yangtzedeltat

Sunny Chao & Gisela Sommer, Epoch Times

Kinas tidigare blomstrande ekonomiska zon i Yangtzeflodens delta och andra kustområden i den östra delen av landet upplever en allvarlig brist på arbetskraft enligt färska rapporter från Kina och Taiwan. Allteftersom migrantarbetare, ryggraden i kustområdets tillverkningsindustri, börjar återvända till sina hem på landsbygden inför det kinesiska nyåret, upptäcker företag att de har beställningar som de inte kan genomföra på grund av brist på arbetskraft.

Staden Zhu Qiao i Shanghaiområdet var tidigare fullt av små sömnadsindustrier, men efter finanskrisen 2008 var mer än 80 procent tvungna att lägga ner. De som har lyckats klara sig vidare finner nu att de står inför ett nytt problem: Arbetskraftbrist.

Cao Wei, chefen för en av dessa fabriker, sade till Hongkongbaserade Wen Wei Po:
– Tidigare fanns det arbetare men inga beställningar. Sedan ekonomin hämtade sig behöver jag inte oroa mig för beställningar, men nu finns det inga arbetare.

Cao har gått med förlust de senaste två åren. Han trodde att situationen skulle förbättras efter finanskrisen, men han hade inte räknat med bristen på arbetskraft.

– De här problemen började inte nu. Vi har haft problem att hitta arbetare sedan i juli. Så vår fabrik vågar inte ta några beställningar. Vi är rädda för att vi inte ska kunna leverera varorna och i stället bli tvungna att kompensera kunderna, berättade Cao.

Slutet på året är den privata industrins intensivaste period i Kina. Många företag räknar med att nyårsruschen ska utgöra en stor del av deras årliga försäljning. Men det är även den svåraste perioden att anställa. Många företag har höjt löner och sänkt kvalifikationskraven, men de kan ändå inte hitta tillräckligt med folk.

I år har migrantarbetarna redan åkt hem till sina hemstäder och familjer i december, även fast det kinesiska nyåret inte inträffar förrän om över en månad. Migranterna väljer att åka tidigt för att undvika att fastna i den enorma trafikstockningen som alltid uppstår vid det kinesiska nyåret.

Nyårsresandet i Kina är en av årets största folkomflyttningar i hela världen. Den största andelen av de resande är migrantarbetare som reser hem till sina familjer de inte sett på hela året.

Förra året ställde det extrema vädret till med enorma problem och långa förseningar för miljontals resande, som blev sittande i dagar på flygplatser och utanför tågstationer i den stränga kylan.

Ett annat skäl till att arbetskraften överger Yangtzedeltat är inflationen. Enligt officiella siffror var landets inflation i november 5,1 procent, vilket är den högsta på över två år. Men kinesiska experter menar att den dolda inflationen är högre än de officiella siffrorna och att det ökande pengatryckandet orsakat en sammanlagd dold inflation på över 30 procent.

En migrantarbetare vid namn Little Jiang sade till Taiwanesiska Central News Agency att även fast hans fabrik ger honom mat och husrum stiger priserna konstant och hans levnadsomkostnader ökar. Eftersom hans sammanlagda årliga inkomster är mycket små åker han därför hellre hem tidigare.

Dessutom har fler företag flyttat sina fabriker till mindre städer på den kinesiska landsbygden, vilket kustregionerna förlorar på. Trots att lönerna i Shanghai är högre så är levnadskostnaderna sammantaget också högre. Därför har många mindre företag förlorat sin konkurrenskraft och beslutat sig för att flytta.

Ett annat skäl som affärsidkarna anger till arbetsbristen är att den yngre ”andra generationens migrantarbetare” som är födda på 80- och 90-talet har en annan inställning till arbetet än sina föräldrar.

Deras uppfattning om arbete håller på att förändras. De har fått bättre utbildning och är allt mer tveksamma  till att ta lågteknologiska, arbetskraftsintensiva och lågavlönade jobb. Nästan 60 procent av dessa 150 miljoner migrantarbetare återfinns i denna andra generationens grupp.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/48301/

Mest lästa

Rekommenderat

loadingNyårsruschen inför det kinesiska nyåret, världens största årliga folkomflyttning, sätter extremt tryck på landets transportsystem. (Foto: AFP/Getty Images)
Nyårsruschen inför det kinesiska nyåret, världens största årliga folkomflyttning, sätter extremt tryck på landets transportsystem. (Foto: AFP/Getty Images)
Utrikes

Arbetskraftsbrist drabbar ekonomin i Yangtzedeltat

Sunny Chao & Gisela Sommer, Epoch Times

Kinas tidigare blomstrande ekonomiska zon i Yangtzeflodens delta och andra kustområden i den östra delen av landet upplever en allvarlig brist på arbetskraft enligt färska rapporter från Kina och Taiwan. Allteftersom migrantarbetare, ryggraden i kustområdets tillverkningsindustri, börjar återvända till sina hem på landsbygden inför det kinesiska nyåret, upptäcker företag att de har beställningar som de inte kan genomföra på grund av brist på arbetskraft.

Staden Zhu Qiao i Shanghaiområdet var tidigare fullt av små sömnadsindustrier, men efter finanskrisen 2008 var mer än 80 procent tvungna att lägga ner. De som har lyckats klara sig vidare finner nu att de står inför ett nytt problem: Arbetskraftbrist.

Cao Wei, chefen för en av dessa fabriker, sade till Hongkongbaserade Wen Wei Po:
– Tidigare fanns det arbetare men inga beställningar. Sedan ekonomin hämtade sig behöver jag inte oroa mig för beställningar, men nu finns det inga arbetare.

Cao har gått med förlust de senaste två åren. Han trodde att situationen skulle förbättras efter finanskrisen, men han hade inte räknat med bristen på arbetskraft.

– De här problemen började inte nu. Vi har haft problem att hitta arbetare sedan i juli. Så vår fabrik vågar inte ta några beställningar. Vi är rädda för att vi inte ska kunna leverera varorna och i stället bli tvungna att kompensera kunderna, berättade Cao.

Slutet på året är den privata industrins intensivaste period i Kina. Många företag räknar med att nyårsruschen ska utgöra en stor del av deras årliga försäljning. Men det är även den svåraste perioden att anställa. Många företag har höjt löner och sänkt kvalifikationskraven, men de kan ändå inte hitta tillräckligt med folk.

I år har migrantarbetarna redan åkt hem till sina hemstäder och familjer i december, även fast det kinesiska nyåret inte inträffar förrän om över en månad. Migranterna väljer att åka tidigt för att undvika att fastna i den enorma trafikstockningen som alltid uppstår vid det kinesiska nyåret.

Nyårsresandet i Kina är en av årets största folkomflyttningar i hela världen. Den största andelen av de resande är migrantarbetare som reser hem till sina familjer de inte sett på hela året.

Förra året ställde det extrema vädret till med enorma problem och långa förseningar för miljontals resande, som blev sittande i dagar på flygplatser och utanför tågstationer i den stränga kylan.

Ett annat skäl till att arbetskraften överger Yangtzedeltat är inflationen. Enligt officiella siffror var landets inflation i november 5,1 procent, vilket är den högsta på över två år. Men kinesiska experter menar att den dolda inflationen är högre än de officiella siffrorna och att det ökande pengatryckandet orsakat en sammanlagd dold inflation på över 30 procent.

En migrantarbetare vid namn Little Jiang sade till Taiwanesiska Central News Agency att även fast hans fabrik ger honom mat och husrum stiger priserna konstant och hans levnadsomkostnader ökar. Eftersom hans sammanlagda årliga inkomster är mycket små åker han därför hellre hem tidigare.

Dessutom har fler företag flyttat sina fabriker till mindre städer på den kinesiska landsbygden, vilket kustregionerna förlorar på. Trots att lönerna i Shanghai är högre så är levnadskostnaderna sammantaget också högre. Därför har många mindre företag förlorat sin konkurrenskraft och beslutat sig för att flytta.

Ett annat skäl som affärsidkarna anger till arbetsbristen är att den yngre ”andra generationens migrantarbetare” som är födda på 80- och 90-talet har en annan inställning till arbetet än sina föräldrar.

Deras uppfattning om arbete håller på att förändras. De har fått bättre utbildning och är allt mer tveksamma  till att ta lågteknologiska, arbetskraftsintensiva och lågavlönade jobb. Nästan 60 procent av dessa 150 miljoner migrantarbetare återfinns i denna andra generationens grupp.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/48301/

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024