loadingEn taxi med Didi Chuxing-appen i Guilin i södra Kina. Apples investering i företaget singalerar dess ambitioner både att fortsätta vara relevant i Kina, och på längre sikt att bli en viktig aktör inom förarlösa bilar. (Foto: Greg Baker/AFP/Getty Images)
En taxi med Didi Chuxing-appen i Guilin i södra Kina. Apples investering i företaget singalerar dess ambitioner både att fortsätta vara relevant i Kina, och på längre sikt att bli en viktig aktör inom förarlösa bilar. (Foto: Greg Baker/AFP/Getty Images)
Utrikes

Apple har ambitioner i Kina – och på bilmarknaden

Fan Yu - Epoch Times

IT-giganten Apple har till mångas förvåning miljardinvesterat inom kinesisk nättaxi. Detta ställer frågor kring företagets framtidsambitioner – dels gällande förhållandet till Kina och dels inom bilteknologi.

Vid en snabb titt kan det vara svårt att förstå Apples investering på en miljard dollar i det kinesiska nättaxibolaget Didi Chuxing. Förutom att Apple inte brukar investera i nyetablerade företag har man till synes inte några intressen inom nättaxibranschen.

Visserligen är investeringen på en miljard dollar relativt obetydlig jämfört med Apples kassa på 230 miljarder dollar, men frågan inställer sig ändå vad som ligger bakom. Vad säger det om företagets framtida inriktning, nu när det finns tvivel om en fortsatt tillväxt för iPhone?

”Investeringen i Didi bekräftar Apples egna ambitioner inom framtidens bilteknik. I Cupertino har det länge varit en ‘öppen hemlighet’. att företaget under åratal har arbetat med förarlös fordonsteknik.”

Som Kinas ledande nättaxibolag har Didi Chuxing (tidigare känt som Didi Kuaidi) redan krossat sin huvudkonkurrent Uber China. Didi värderas i dag till 15 miljarder dollar, medan Uber China beräknas vara värt drygt hälften av det.

Två av Kinas jättar inom Internet, Alibaba och Tencent, är båda investerare i Didi. Och man skulle kunna säga att Didi egentligen inte behöver Apples pengar.

Blidkar Kina

Men för Apple handlar det i hög grad om att behålla sitt fotfäste i Kina. Tack vare framgången för iPhone är Kina den näst största marknaden för Apple, och det ger även en viktig del av avkastningen.

Denna position i Kina försvagas dock i takt med att tillväxten avtar för såväl iPhone som smartphones i allmänhet.

Apple har länge förberett sig för detta genom olika medietjänster. Men i Kina ser det svårt ut på den fronten – förra månaden blev det känt att kinesiska myndigheter stängt Apples iTunes- och iBook-butiker efter bara ett halvårs drift.

Företagets stöd till kinesiska Didi, som konkurrerar med Uber, grannen i Silicon Valley, ska ses som en satsning för att blidka kinesiska myndigheter. Genom att satsa pengar på den häst som Peking föredrar i nättaxikapplöpningen, hoppas Apple behålla sina möjligheter på den kinesiska marknaden.

Självkörande bilar

Att på detta sätt hålla Kina på gott humör är ändå ett kortsiktigt spel för Apple. Det kan även ge långsiktig utdelning när nästa teknologirusch tar fart, den om självkörande bilar.

De flesta stora biltillverkarna har investerat i detta. Fiat Chrysler och Alphabet samarbetar kring experiment med Googles självkörande teknologi. GM och transportföretaget Lyft arbetar för att utveckla en flotta av självkörande taxibilar. Elbilsföretaget Tesla har redan fört in vissa funktioner i en modell.

Investeringen i Didi bekräftar Apples egna ambitioner inom framtidens bilteknik. I Cupertino har det länge varit en ”öppen hemlighet” att företaget under åratal har arbetat med förarlös fordonsteknik.

Nu kan Apple börja använda data från Didi för att undersöka beteenden och mönster i trafiken, vilket stärker existerande kunskapsresurser inom kartteknik och artificiell intelligens, och som kan spridas i alla framtida förarlösa teknologier.

Apples aktiekurs har dalat märkbart under det senaste året på grund av tvivel kring en fortsatt tillväxt för framför allt iPhone. En viktig del av företagets framtid kan alltså komma inom nya teknologiområden, där investeringen i Didi signalerar en ökad aktivitet.

Bilförsäljningen minskar i Kina

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn taxi med Didi Chuxing-appen i Guilin i södra Kina. Apples investering i företaget singalerar dess ambitioner både att fortsätta vara relevant i Kina, och på längre sikt att bli en viktig aktör inom förarlösa bilar. (Foto: Greg Baker/AFP/Getty Images)
En taxi med Didi Chuxing-appen i Guilin i södra Kina. Apples investering i företaget singalerar dess ambitioner både att fortsätta vara relevant i Kina, och på längre sikt att bli en viktig aktör inom förarlösa bilar. (Foto: Greg Baker/AFP/Getty Images)
Utrikes

Apple har ambitioner i Kina – och på bilmarknaden

Fan Yu - Epoch Times

IT-giganten Apple har till mångas förvåning miljardinvesterat inom kinesisk nättaxi. Detta ställer frågor kring företagets framtidsambitioner – dels gällande förhållandet till Kina och dels inom bilteknologi.

Vid en snabb titt kan det vara svårt att förstå Apples investering på en miljard dollar i det kinesiska nättaxibolaget Didi Chuxing. Förutom att Apple inte brukar investera i nyetablerade företag har man till synes inte några intressen inom nättaxibranschen.

Visserligen är investeringen på en miljard dollar relativt obetydlig jämfört med Apples kassa på 230 miljarder dollar, men frågan inställer sig ändå vad som ligger bakom. Vad säger det om företagets framtida inriktning, nu när det finns tvivel om en fortsatt tillväxt för iPhone?

”Investeringen i Didi bekräftar Apples egna ambitioner inom framtidens bilteknik. I Cupertino har det länge varit en ‘öppen hemlighet’. att företaget under åratal har arbetat med förarlös fordonsteknik.”

Som Kinas ledande nättaxibolag har Didi Chuxing (tidigare känt som Didi Kuaidi) redan krossat sin huvudkonkurrent Uber China. Didi värderas i dag till 15 miljarder dollar, medan Uber China beräknas vara värt drygt hälften av det.

Två av Kinas jättar inom Internet, Alibaba och Tencent, är båda investerare i Didi. Och man skulle kunna säga att Didi egentligen inte behöver Apples pengar.

Blidkar Kina

Men för Apple handlar det i hög grad om att behålla sitt fotfäste i Kina. Tack vare framgången för iPhone är Kina den näst största marknaden för Apple, och det ger även en viktig del av avkastningen.

Denna position i Kina försvagas dock i takt med att tillväxten avtar för såväl iPhone som smartphones i allmänhet.

Apple har länge förberett sig för detta genom olika medietjänster. Men i Kina ser det svårt ut på den fronten – förra månaden blev det känt att kinesiska myndigheter stängt Apples iTunes- och iBook-butiker efter bara ett halvårs drift.

Företagets stöd till kinesiska Didi, som konkurrerar med Uber, grannen i Silicon Valley, ska ses som en satsning för att blidka kinesiska myndigheter. Genom att satsa pengar på den häst som Peking föredrar i nättaxikapplöpningen, hoppas Apple behålla sina möjligheter på den kinesiska marknaden.

Självkörande bilar

Att på detta sätt hålla Kina på gott humör är ändå ett kortsiktigt spel för Apple. Det kan även ge långsiktig utdelning när nästa teknologirusch tar fart, den om självkörande bilar.

De flesta stora biltillverkarna har investerat i detta. Fiat Chrysler och Alphabet samarbetar kring experiment med Googles självkörande teknologi. GM och transportföretaget Lyft arbetar för att utveckla en flotta av självkörande taxibilar. Elbilsföretaget Tesla har redan fört in vissa funktioner i en modell.

Investeringen i Didi bekräftar Apples egna ambitioner inom framtidens bilteknik. I Cupertino har det länge varit en ”öppen hemlighet” att företaget under åratal har arbetat med förarlös fordonsteknik.

Nu kan Apple börja använda data från Didi för att undersöka beteenden och mönster i trafiken, vilket stärker existerande kunskapsresurser inom kartteknik och artificiell intelligens, och som kan spridas i alla framtida förarlösa teknologier.

Apples aktiekurs har dalat märkbart under det senaste året på grund av tvivel kring en fortsatt tillväxt för framför allt iPhone. En viktig del av företagets framtid kan alltså komma inom nya teknologiområden, där investeringen i Didi signalerar en ökad aktivitet.

Bilförsäljningen minskar i Kina

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024