När Apples vd Steve Jobs klev in på scenen på årets Apple event, var det en fullpackad teatersalong med journalister och teknikintresserade som spänt väntade på att få se årets nyhet.
Ipad heter den och är en 9,7 tum IPS touchskärm med vikten 680 gram. Det finns mer än 140 000 applikationer att välja bland för att underlätta vardagsanvändningen.
Vill du lätt till exempel kolla upp någon sajt, mejla, kolla fotoalbum, läsa en bok eller slå upp något i ett lexikon är det här kanske den snara framtidens vardagspryl – ett mellanting mellan en laptop och en iphone. Priset ska vara lågt, i Sverige är det ännu inte satt men i USA ska den kosta runt 500 dollar (3000 kr), så man ju tänka sig att den blir lite dyrare i Sverige då iphonen varit det.
Hur bra är den då?
Åsikterna går isär, en del säger att den är helt revolutionerande medan andra tror att den får en hype men att intresset ganska snabbt kommer att svalna.
Teliasoneras mobilchef Erik Hallberg är klart positiv till Apples ipad medan Nintendos högste chef Satoru Iwata avfärdar hela ipadhysterin med orden ”ipad är bara en större ipod Touch”.
Så nu är det bara att vänta tills ipaden ramlar in på de svenska hyllorna någon gång i sommar.
Ja, och om det blir vinst eller förlust med Ipad för Apple får vi låta framtiden avgöra.