I juli höll New Tang Dynasty Television sin första internationella tävling i klassisk kinesisk dans. Dansare från många länder kom för att delta. En av dem var sydkoreanen Cha Seong-ho. Han berättar för Epoch Times hur han gått från klassisk balett till klassisk kinesisk dans.
– Dans är mitt liv, berättar Cha. Detta kom han att på allvar förstå då han för fyra år sedan var nära att ge upp sitt livs dröm om att dansa.
Cha Seong-ho är 24 år och har redan vunnit guldmedalj i Sydkoreas nationella danstävling. För honom var det en omvälvande upplevelse då han för första gången för några månader sedan kom i kontakt med klassisk kinesisk dans. Han säger att han inte förrän då kom att förstå dansens verkliga betydelse.
Cha föddes i Sydkorea. Barndomen innebar en kringflackande tillvaro med vistelse både i Sydkorea och USA eftersom pappan arbetade inom flygvapnet. Stundtals var det rätt jobbigt och Cha berättar att det var mammans fiol och pappans opera som tröstade honom när det var som svårast.
Då han var 15 år började han dansa balett. Han kände genast att det var dans han ville hålla på med i livet. Snart bestämde han sig för att bli professionell dansare.
Han började outtröttligt öva på de avancerade teknikerna, en efter en. Ackompanjerad av elegant musik överträffade han sig själv gång på gång och kom allt närmare sitt mål – att uppnå perfektion i den klassiska balettens standardrörelser. Han berättar att han fick mycket hjälp av sin träning i kampsporten tae kwon do.
Medan han fortfarande studerade vid Dae Jeon Art-skolan i Sydkorea, vann han år 2001 guldmedalj i Sungyunkwans nationella danstävling samt silver i Sydkoreas nationella tävling i ballett. Efter sin examen från Sydkoreas mest ansedda dansakademi på universitetet i Sejong fick han erbjudanden från dansskolor i USA om att bli deras huvuddansare.
Det var emellertid inte alltid så lätt för den korte unge mannen att slå sig fram i dansvärlden. Med sina 168 cm hade han svårigheter att hitta en danspartner. Som följd blev en del dansskolor tveksamma till att anställa honom och han började se hur andra dansare, vilkas teknik inte kunde överträffa hans, fick de anställningar som han själv sökte. I USA var det även svårt eftersom han hade ett utländskt studentvisum.
Cha säger att han älskar klassisk balett men att konkurrensen är stenhård och det är svårt att överleva som professionell dansare. Av ekonomiska skäl har många dansskolor fått börja med modern balett för att tillfredsställa publiken, vilket han inte tycker passar honom.
Tillslut en dag år 2003 bestämde han sig för att ge upp dansen. Han gjorde sitt bästa för att undvika allt som hade med dans att göra men efter två månader upptäckte han att han istället fastnat i en depression. Ett liv utan dans var som en öken för honom. Tillslut återvände han till träningslokalen.
I slutet av 2006 fick han av en tillfällighet chansen att prova klassisk kinesisk dans. Han var förvånad över att den så mycket liknade klassisk koreansk dans, vilken bygger på ett helt annat system än balett. Han upptäckte även att den kinesiska dansen innehåller kampsportsrörelser, vilket han ju kände väl till sedan tidigare.
I februari gick han och såg New Tang Dynasty TV:s kinesiska nyårsgala i New York.
– Jag har aldrig förut blivit så berörd, säger han.
Han tycker att klassisk kinesisk dans är fantastisk elegant. Rörelserna ser enkla ut men innehåller ändå en övernaturlig skönhet.
Den klassiska kinesiska dansen har en historia av flera tusen år och kan sägas vara en av mänsklighetens kulturskatter. Den ger på ett unikt sätt dansaren ett oändligt utrymme för att skapa och skildra vilka berättelser och karaktärer som helst.
Cha säger att han nu förstår varför han valt att bli dansare. Klassisk kinesisk dans tycks passa hans talang perfekt och han har redan börjat leta efter en lärare i New York.
Översatt och bearbetad från engelsk version
Läs originalartikeln på kinesiska här