loadingGermanwings flyg 4U9525 kraschade i Le Vernet-området i sydfranska Alperna. Planet var på väg från Barcelona till Düsseldorf när det kraschade på tisdagen den 24 mars. Alla ombord omkom. (Foto: Patrick Aventurier /Getty Images)
Germanwings flyg 4U9525 kraschade i Le Vernet-området i sydfranska Alperna. Planet var på väg från Barcelona till Düsseldorf när det kraschade på tisdagen den 24 mars. Alla ombord omkom. (Foto: Patrick Aventurier /Getty Images)
Utrikes

Andrepiloten kraschade planet avsiktligt

Epoch Times Sverige

Efter analys av den ena svarta lådan från det störtade planet från Germanwings står det klart att andrepiloten låst ute förstepiloten från cockpit och själv avsiktligt störtat planet i södra Alperna. Detta meddelade Lufthansa och Germanwings vid en pressträff på torsdagen.

Sverigesradio. se citerar Lufthansas vd Carsten Spohr som sade att detta är flygbolagets värsta mardröm, det värsta som hänt i företagets historia.

– Vi kan bara spekulera. Vi vet inte vad som kan ha fått andrepiloten att begå de här fruktansvärda handlingarna, sade Spohr.

Enligt de ljudupptagningar som analyserats från den ena svarta lådan hörs förstepiloten banka på dörren utan att bli insläppt medan planet sjunker och till slut kraschar med 150 personer ombord.

På ljudupptagningen kan man höra passagerare skrika strax innan planet träffar berget.

Den franska åklagaren, Brice Robin, som leder utredningen, sade på en presskonferens att andrepiloten troligen låst ute förstepiloten när han lämnade cockpit för att gå på toaletten. Sedan tryckte han på en knapp som fick planet att sjunka. Planet svarade inte på några anrop när det hade börjat sjunka.

– Det var absolut tyst i cockpit, sade Brice Robin.

Piloten kan stänga in sig

Säkerhetsdörren till cockpit fungerar så att piloten kan stänga in sig i cockpit. Dörren är skott- och granatsäker och ska hållas låst med tre elektriska lås. Vid ett nödläge går det att ta sig in med en sjusiffrig kod och då går en signal inne i cockpit. Dörren öppnas inom 30 sekunder men piloten därinne har möjlighet att neka tillträde inom de 30 sekunderna, trots att nödkoden slagits in, skriver svt.se.

Piloter får lämna cockpiten av ”biologiska skäl” och piloten gjorde helt rätt som lämnade när planet befann sig på 8 000 meters höjd. Behöver man lämna cockpit ska det göras när arbetsbelastningen är som lägst.

Vissa flygbolag, bland annat alla amerikanska bolag, har som regel att en pilot aldrig ska lämnas ensam i cockpit. En ur kabinpersonalen ska komma in om en pilot till exempel måste gå på toaletten.


Polisen står framför residenset till Andreas Lubitz föräldrar den 26 mars i Montabaur, Tyskland. Lubitz var co-pilot på Germanwings flyg 4U9525, och avsiktligt kraschade planet den 24 mars. (Foto: Thomas Lohnes / Getty Images)

Polisen står framför residenset till Andreas Lubitz föräldrar den 26 mars i Montabaur, Tyskland. Lubitz var co-pilot på Germanwings flyg 4U9525, och avsiktligt kraschade planet den 24 mars. (Foto: Thomas Lohnes / Getty Images)

Andrepilotens "omgivningar" ska undersökas

Enligt Lufthansachefen kunde inte katastrofen ha förhindrats.

Det finns inga tecken på att det är en terroristaktion. Andrepiloten, Andreas Lubitz, 28, är tysk medborgare och har inte haft något samröre med någon form av terrorism tidigare. Man ska nu undersöka hans ”omgivningar”, hans bakgrund och vilka han haft kontakt med.

Lubitz började sin pilotutbildning 2008. Han började jobba på Germanwings 2013 och hade genomgått alla tester utan problem. Hans insatser som pilot var helt utan anmärkningar. Det fanns inga tecken på att han var deprimerad.

– Det finns inget säkerhetssystem i världen som kunnat hindra andrepilotens  agerande, sade Carsten Spor, enligt SR.

Germanwings-planet, en Airbus A320 kraschade på tisdagen den 24 mars vid 11-tiden, efter ett fritt fall på åtta minuter, från 2000 meters höjd i de franska alperna. Planet var på väg från Barcelona till Düsseldorf. Ombord fanns 144 passagerare, två piloter och fyra kabinpersonal. Bland offren fanns två spädbarn, en tysk skolklass med 16-åringar. Passagerarna kom från minst 15 olika länder. Flygplanets kapten hade flugit för Lufthansa i tio år och hade 6 000 flygtimmar, enligt TT.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingGermanwings flyg 4U9525 kraschade i Le Vernet-området i sydfranska Alperna. Planet var på väg från Barcelona till Düsseldorf när det kraschade på tisdagen den 24 mars. Alla ombord omkom. (Foto: Patrick Aventurier /Getty Images)
Germanwings flyg 4U9525 kraschade i Le Vernet-området i sydfranska Alperna. Planet var på väg från Barcelona till Düsseldorf när det kraschade på tisdagen den 24 mars. Alla ombord omkom. (Foto: Patrick Aventurier /Getty Images)
Utrikes

Andrepiloten kraschade planet avsiktligt

Epoch Times Sverige

Efter analys av den ena svarta lådan från det störtade planet från Germanwings står det klart att andrepiloten låst ute förstepiloten från cockpit och själv avsiktligt störtat planet i södra Alperna. Detta meddelade Lufthansa och Germanwings vid en pressträff på torsdagen.

Sverigesradio. se citerar Lufthansas vd Carsten Spohr som sade att detta är flygbolagets värsta mardröm, det värsta som hänt i företagets historia.

– Vi kan bara spekulera. Vi vet inte vad som kan ha fått andrepiloten att begå de här fruktansvärda handlingarna, sade Spohr.

Enligt de ljudupptagningar som analyserats från den ena svarta lådan hörs förstepiloten banka på dörren utan att bli insläppt medan planet sjunker och till slut kraschar med 150 personer ombord.

På ljudupptagningen kan man höra passagerare skrika strax innan planet träffar berget.

Den franska åklagaren, Brice Robin, som leder utredningen, sade på en presskonferens att andrepiloten troligen låst ute förstepiloten när han lämnade cockpit för att gå på toaletten. Sedan tryckte han på en knapp som fick planet att sjunka. Planet svarade inte på några anrop när det hade börjat sjunka.

– Det var absolut tyst i cockpit, sade Brice Robin.

Piloten kan stänga in sig

Säkerhetsdörren till cockpit fungerar så att piloten kan stänga in sig i cockpit. Dörren är skott- och granatsäker och ska hållas låst med tre elektriska lås. Vid ett nödläge går det att ta sig in med en sjusiffrig kod och då går en signal inne i cockpit. Dörren öppnas inom 30 sekunder men piloten därinne har möjlighet att neka tillträde inom de 30 sekunderna, trots att nödkoden slagits in, skriver svt.se.

Piloter får lämna cockpiten av ”biologiska skäl” och piloten gjorde helt rätt som lämnade när planet befann sig på 8 000 meters höjd. Behöver man lämna cockpit ska det göras när arbetsbelastningen är som lägst.

Vissa flygbolag, bland annat alla amerikanska bolag, har som regel att en pilot aldrig ska lämnas ensam i cockpit. En ur kabinpersonalen ska komma in om en pilot till exempel måste gå på toaletten.


Polisen står framför residenset till Andreas Lubitz föräldrar den 26 mars i Montabaur, Tyskland. Lubitz var co-pilot på Germanwings flyg 4U9525, och avsiktligt kraschade planet den 24 mars. (Foto: Thomas Lohnes / Getty Images)

Polisen står framför residenset till Andreas Lubitz föräldrar den 26 mars i Montabaur, Tyskland. Lubitz var co-pilot på Germanwings flyg 4U9525, och avsiktligt kraschade planet den 24 mars. (Foto: Thomas Lohnes / Getty Images)

Andrepilotens "omgivningar" ska undersökas

Enligt Lufthansachefen kunde inte katastrofen ha förhindrats.

Det finns inga tecken på att det är en terroristaktion. Andrepiloten, Andreas Lubitz, 28, är tysk medborgare och har inte haft något samröre med någon form av terrorism tidigare. Man ska nu undersöka hans ”omgivningar”, hans bakgrund och vilka han haft kontakt med.

Lubitz började sin pilotutbildning 2008. Han började jobba på Germanwings 2013 och hade genomgått alla tester utan problem. Hans insatser som pilot var helt utan anmärkningar. Det fanns inga tecken på att han var deprimerad.

– Det finns inget säkerhetssystem i världen som kunnat hindra andrepilotens  agerande, sade Carsten Spor, enligt SR.

Germanwings-planet, en Airbus A320 kraschade på tisdagen den 24 mars vid 11-tiden, efter ett fritt fall på åtta minuter, från 2000 meters höjd i de franska alperna. Planet var på väg från Barcelona till Düsseldorf. Ombord fanns 144 passagerare, två piloter och fyra kabinpersonal. Bland offren fanns två spädbarn, en tysk skolklass med 16-åringar. Passagerarna kom från minst 15 olika länder. Flygplanets kapten hade flugit för Lufthansa i tio år och hade 6 000 flygtimmar, enligt TT.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024