Best Buy, världens största affärskedja för konsumentelektronik, har meddelat sin plan att stänga alla sina nio butiker i Kina och sitt huvudkontor i Shanghai. Omkring 1000 heltidsanställda kommer sägas upp.
Man tillkännagav dock inte något fullständigt tillbakadragande från den kinesiska marknaden. Liu Ting, som arbetar som PR-chef för Best Buy i Kina sade att förutom butikerna så är Best Buy China involverat i internationell handel och äger fortfarande butikskedjan Five Star.
Enligt Beijing News får varje anställd ett avgångsvederlag på omkring två årslöner. De flesta hade redan skrivit på avgångsavtalet. Best Buy kommer lägga ut sammanlagt 70 miljoner yuan på avgångsvederlag.
Det var 2006 som Best Buy kom in på den kinesiska marknaden, vilket var deras första strategiska expansion utanför Nordamerika. Man köpte därefter upp Jiangsu Five Star, Kinas tredje största hemelektronikkedja, i två omgångar 2006 och 2008. Det betalade man sammanlagt 365 miljoner dollar för. Samtidigt öppnade man nio Best Buy-affärer i Shanghai, Suzhou, Hangzhou och Peking.
He Yangqing, vice vd på Gome, Kinas största hemelektronikkedja, talade med 21 Century Economic Report om Best Buys beslut.
– Det är deras eget val, men även vad de inhemska elektronikkedjorna vill se.
Elektronikexperten Liu Buchen tror att Best Buy kom in för sent på den kinesiska marknaden. 2005 hade hemelektronikmarknaden redan mognat. Efter att ha tagits sig in på marknaden 2006 har Best Buy pressats av de inhemska kedjorna.
Enligt en artikel i China Economic Report är service en lyx i Kina. De flesta kinesiska konsumenter är fyndjägare som inte är intresserade av att lägga lite mer pengar på Best Buy bara för att de har professionellt utbildade säljare. De går hellre till inhemska affärer som Gome eller Suning om de kan komma undan billigare där.
Det kostar Gome flera miljoner yuan att öppna en ny affär, men för Best Buy kostar det tio gånger så mycket som Gome. Det är anledningen till att Best Buy under de senaste fyra åren öppnat sju Best Buy men 30 Five Star. Under den perioden har i gengäld Gome öppnat 350 affärer och Suning, den näst största kedjan, har öppnat hela 421 affärer.
Best Buy erbjuder individanpassad service och en bättre shoppingupplevelse, men priserna man tar är högre.
Analytiker har därför sagt att vad som allt mer framstår som Best Buys misslyckande i Kina kommer av att man inte förstått de kinesiska konsumenternas prioriteringar. I en artikel i Yangcheng Evening News stod att sedan Best Buy dragit igång i Kina har man ”kämpat mot sin egen stolthet” och misslyckats med att anpassa sig till omständigheterna.
Det som återstår av Best Buys affärsintressen i Kina är Five Star, som kommer operera utifrån ”lokalisering, med Best Buy-upplevelse”.
Översatt från: http://www.theepochtimes.com/n2/china/best-buy-to-close-all-retail-stores-in-china-51922.html