loading(Foto: AFP/Yoshikazu Tsuno)
(Foto: AFP/Yoshikazu Tsuno)
Inrikes

Allt fler stoppar telefonförsäljare

(TT)

1 300 000 telefonabonnenter i Sverige säger nu nej till reklam i luren genom att ansluta sig till det så kallade Nix-registret. Försäljarna tvingas hitta nya vägar, som att bli mer aktiva mot kunder de har.

Antalet svenskar som inte vill bli störda av påstridiga telefonförsäljare i hemmet ökade under 2006 med flera hundra tusen. Nu är närmare en och en halv miljon abonnenter med i det så kallade Nix-registret.

Företag som sysslar med försäljning av tjänster eller varor via telefon måste kontrollera att numret inte finns med i registret innan de ringer upp.

– Folk går med för att de är trötta på mängden samtal som de får från försäljare, säger Axel Tandberg, jurist på Swedma, branschorganisationen för företag som sysslar med direktmarknadsföring.

Han är också sekreterare i DM-nämnden, den etiska nämnden för direktmarknadsföring. Dit kommer anmälningar om företag som brutit mot bland annat Nix-registret, förra året runt 320 stycken.

DM-nämnden kan inte utfärda böter, utan bara klandra. Ett självsaneringssystem som fungerar bra, menar Tandberg.

– Företag som fälls försvinner efter ett tag, det är ingen som vill samarbeta med dem längre, säger han.

De som stängs ute av Nix-registret, landets teletjänstföretag, tvingas nu anpassa sig efter det ökade antal hushåll som spärrat sina nummer.

– Nu bearbetar man i högre utsträckning
sina befintliga kunder stället för att rikta in sig på nya, det är en stor skillnad mot tidigare, säger Johan Tengelin, vice ordförande i branschorganisationen som samlar landets telefonförsäljare, Sveriges callcenterförening.

Redan upparbetade kundrelationer blir allt viktigare.

– Man kan inte hindras att prata med en kund som man har en relation till, säger han.

Över en miljon svenskar i Nix-registret skrämmer honom inte, men han ser en risk med att allt fler väljer att ”nixa sig”.

– På sikt kan konkurrensen minska bland varorna som säljs via telefon, det kommer att drabba konsumenten med högre priser, säger Johan Tengelin.

Men även till ”nixade” abonnenter släpps vissa reklamrelaterade samtal fram. Politik räknas som samhällsinformation – något som förvånade även delar av branschen.

– Det var väldigt många av våra medlemsföretag som hörde av sig till oss före valet förra året och frågade om det verkligen var riktigt, säger Axel Tandberg.

– Politikerna begränsar den kommersiella yttrandefriheten men sin egen begränsar man inte.

Fakta – Så tackar man nej till reklamen

Nix-registret, som egentligen heter Nix Telefon, startade för sju år sedan. Omkring 1 300 000 svenska fasta telefonnummer finns på listan, en ökning med drygt 35 procent jämfört med 2005.

Nu finns även Nix Adressat som hindrar direktadresserad reklam i brevlådan. Även i det registret ökar antalet namn, från 72 000 2005 till cirka 80 000 förra året.

Så här tackar du nej till reklam:

Ring Nix Telefon, 020-27 70 00, eller Nix Adressat, 020-55 70 00. Följ instruktionerna i luren. Efter ett par dagar kommer en blankett som du måste fylla i och bekräfta att du vill registrera sig. Posta den och högst tre månader senare ska alla teletjänstföretag ha uppdaterat sina uppgifter.

Källor: Nix och Swedma.

Mest lästa

Rekommenderat

loading(Foto: AFP/Yoshikazu Tsuno)
(Foto: AFP/Yoshikazu Tsuno)
Inrikes

Allt fler stoppar telefonförsäljare

(TT)

1 300 000 telefonabonnenter i Sverige säger nu nej till reklam i luren genom att ansluta sig till det så kallade Nix-registret. Försäljarna tvingas hitta nya vägar, som att bli mer aktiva mot kunder de har.

Antalet svenskar som inte vill bli störda av påstridiga telefonförsäljare i hemmet ökade under 2006 med flera hundra tusen. Nu är närmare en och en halv miljon abonnenter med i det så kallade Nix-registret.

Företag som sysslar med försäljning av tjänster eller varor via telefon måste kontrollera att numret inte finns med i registret innan de ringer upp.

– Folk går med för att de är trötta på mängden samtal som de får från försäljare, säger Axel Tandberg, jurist på Swedma, branschorganisationen för företag som sysslar med direktmarknadsföring.

Han är också sekreterare i DM-nämnden, den etiska nämnden för direktmarknadsföring. Dit kommer anmälningar om företag som brutit mot bland annat Nix-registret, förra året runt 320 stycken.

DM-nämnden kan inte utfärda böter, utan bara klandra. Ett självsaneringssystem som fungerar bra, menar Tandberg.

– Företag som fälls försvinner efter ett tag, det är ingen som vill samarbeta med dem längre, säger han.

De som stängs ute av Nix-registret, landets teletjänstföretag, tvingas nu anpassa sig efter det ökade antal hushåll som spärrat sina nummer.

– Nu bearbetar man i högre utsträckning
sina befintliga kunder stället för att rikta in sig på nya, det är en stor skillnad mot tidigare, säger Johan Tengelin, vice ordförande i branschorganisationen som samlar landets telefonförsäljare, Sveriges callcenterförening.

Redan upparbetade kundrelationer blir allt viktigare.

– Man kan inte hindras att prata med en kund som man har en relation till, säger han.

Över en miljon svenskar i Nix-registret skrämmer honom inte, men han ser en risk med att allt fler väljer att ”nixa sig”.

– På sikt kan konkurrensen minska bland varorna som säljs via telefon, det kommer att drabba konsumenten med högre priser, säger Johan Tengelin.

Men även till ”nixade” abonnenter släpps vissa reklamrelaterade samtal fram. Politik räknas som samhällsinformation – något som förvånade även delar av branschen.

– Det var väldigt många av våra medlemsföretag som hörde av sig till oss före valet förra året och frågade om det verkligen var riktigt, säger Axel Tandberg.

– Politikerna begränsar den kommersiella yttrandefriheten men sin egen begränsar man inte.

Fakta – Så tackar man nej till reklamen

Nix-registret, som egentligen heter Nix Telefon, startade för sju år sedan. Omkring 1 300 000 svenska fasta telefonnummer finns på listan, en ökning med drygt 35 procent jämfört med 2005.

Nu finns även Nix Adressat som hindrar direktadresserad reklam i brevlådan. Även i det registret ökar antalet namn, från 72 000 2005 till cirka 80 000 förra året.

Så här tackar du nej till reklam:

Ring Nix Telefon, 020-27 70 00, eller Nix Adressat, 020-55 70 00. Följ instruktionerna i luren. Efter ett par dagar kommer en blankett som du måste fylla i och bekräfta att du vill registrera sig. Posta den och högst tre månader senare ska alla teletjänstföretag ha uppdaterat sina uppgifter.

Källor: Nix och Swedma.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024