loadingTv-tittandet via internet ökar avsevärt. Arkivbild. (Foto: Pontus Lundahl/TT)
Tv-tittandet via internet ökar avsevärt. Arkivbild. (Foto: Pontus Lundahl/TT)
Inrikes

Allt färre ser på vanlig tv

Epoch Times

Sedan förra året har antalet svenskar som väljer att se på tv via internet ökat markant. Men tiden vi tittar har inte ändrats mycket.

Och unga lyssnar mer på radio.

Det tycks som om tv via internet har fått ett genomslag i det svenska vardagsrummet.

Varje år undersöker Myndigheten för press, radio och tv hur svenskens medievanor förändras. I den senaste rapporten framgår att antalet tv-tittare som enbart tittar på vanlig tv, så kallad linjär tv, minskat från drygt 70 procent under 2014 till under 60 procent 2015.

Tredubbling online

Bara på ett år mer än trefaldigades de tittare som svarar att de enbart tittar på tv via internet. Fler, eller ungefär dubbelt så många jämfört med året innan, svarar också att de ser på såväl vanlig tv som internet-tv.

Däremot tycks det som om själva den tid vi lägger på att konsumera olika medier, inklusive tv, varit ungefär densamma.

En av rapportens slutsatser är att det aldrig tidigare varit så tydligt hur digitaliseringen påverkar medieanvändningen och hur åldersgapet ökar.

On-line ökar

”De så kallade traditionella medierna når färre och tiden som spenderas på dem minskar samtidigt som användningen av medier online ökar. Hos de yngre har tiden för konsumtion online redan passerat tiden för traditionella medier”, heter det i rapporten.

När det gäller radio är det inte lika många som överger ”gammel-varianten” för att enbart lyssna via nätet.

Däremot ökade radiolyssnandet något bland unga i åldersgruppen 12-29 år mellan 2014 och 2015. En motsvarande ökning skedde inte bland övriga lyssnargrupper, i stället minskade exempelvis lyssnandet bland 30-44-åringarna.

(TT)

Fakta: Medievanor
  • Rapporten bygger på statistik från olika enkäter där svenskar intervjuas om sina medievanor.
  • Allt fler medier konsumeras via mobilen.
  • 2015 hade 53 procent av svenskarna i åldern 9-79 år tillgång till en prenumererad dagstidning. 2010 var de 64 procent.

Källa: Myndigheten för press, radio och tv.

 

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingTv-tittandet via internet ökar avsevärt. Arkivbild. (Foto: Pontus Lundahl/TT)
Tv-tittandet via internet ökar avsevärt. Arkivbild. (Foto: Pontus Lundahl/TT)
Inrikes

Allt färre ser på vanlig tv

Epoch Times

Sedan förra året har antalet svenskar som väljer att se på tv via internet ökat markant. Men tiden vi tittar har inte ändrats mycket.

Och unga lyssnar mer på radio.

Det tycks som om tv via internet har fått ett genomslag i det svenska vardagsrummet.

Varje år undersöker Myndigheten för press, radio och tv hur svenskens medievanor förändras. I den senaste rapporten framgår att antalet tv-tittare som enbart tittar på vanlig tv, så kallad linjär tv, minskat från drygt 70 procent under 2014 till under 60 procent 2015.

Tredubbling online

Bara på ett år mer än trefaldigades de tittare som svarar att de enbart tittar på tv via internet. Fler, eller ungefär dubbelt så många jämfört med året innan, svarar också att de ser på såväl vanlig tv som internet-tv.

Däremot tycks det som om själva den tid vi lägger på att konsumera olika medier, inklusive tv, varit ungefär densamma.

En av rapportens slutsatser är att det aldrig tidigare varit så tydligt hur digitaliseringen påverkar medieanvändningen och hur åldersgapet ökar.

On-line ökar

”De så kallade traditionella medierna når färre och tiden som spenderas på dem minskar samtidigt som användningen av medier online ökar. Hos de yngre har tiden för konsumtion online redan passerat tiden för traditionella medier”, heter det i rapporten.

När det gäller radio är det inte lika många som överger ”gammel-varianten” för att enbart lyssna via nätet.

Däremot ökade radiolyssnandet något bland unga i åldersgruppen 12-29 år mellan 2014 och 2015. En motsvarande ökning skedde inte bland övriga lyssnargrupper, i stället minskade exempelvis lyssnandet bland 30-44-åringarna.

(TT)

Fakta: Medievanor
  • Rapporten bygger på statistik från olika enkäter där svenskar intervjuas om sina medievanor.
  • Allt fler medier konsumeras via mobilen.
  • 2015 hade 53 procent av svenskarna i åldern 9-79 år tillgång till en prenumererad dagstidning. 2010 var de 64 procent.

Källa: Myndigheten för press, radio och tv.

 

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024