På onsdagen invigdes den 24:e upplagan Stockholm filmfestival. En av de mest berömda jurymedlemmarna, kinesen Ai Weiwei, saknades dock. Han hålls inspärrad i hemlandet av dess kommunistregim. Konstnärens andliga närvaro manifesterades dock av en tom stol, som han skapat och skickat till festivalen.
Festivalen invigdes med en visning av Steve McQueens ”12 years a slave”. Ironiskt nog är frihet årets tema. 180 filmer från 50 länder kommer att visas till och med den 17 november.
Trots att den kinesiske jurymedlemmen inte fått lämna Kina sedan 2011 förväntas han delta i juryarbetet via internetkommunikation med de övriga medlemmarna, uppger SR. Han sade i ett försinspelat tal att stolen kan ses som ett ställningstagande kring hur Kinas myndigheter begränsar yttrandefrihet och rörlighet.
Den kontroversielle konstnären och yttrandefrihetskämpen intervjuades i oktober, bland annat av SvD. Han sade då med anledning av att det var maktskifte för ett år sedan, att det inte har märkts några förändringar och att Kina ”mest är outhärdligt”:
– Kina är fortfarande inte ett system där folk kan ha åsikter eller delta i någon sorts politiska diskussioner.
Han har heller inget hopp om förändring. Det finns bara ett parti med absolut makt och medierna får inte berätta sanningen. I intervjun riktade han ett tack till Stockholms filmfestival för att ha uttagits till juryn, trots att han inte sysslar aktivt med film. Han ser det som ett erkännande av sin konst och ett stöd för sin sak.
Ai Weiwei har bland annat gjort sig känd som en av skaparna av Pekings OS-arena Fågelboet, samt en stor utställning på Tate Modern i London i vilken han fyllde utställningshallen med 100 miljoner solrosfrön tillverkade av lera. Han har varit mycket aktiv twittrare, men det går numera inte att söka på hans namn på Weibo, Twitters kinesiska motsvarighet, uppger SvD.