loadingEn korsning mellan ett jetplan och en supermotorcykel. Acabion GTBO kan med sin speciella design vara ett fordon för framtiden. (Foto: Acabion)
En korsning mellan ett jetplan och en supermotorcykel. Acabion GTBO kan med sin speciella design vara ett fordon för framtiden. (Foto: Acabion)
Vetenskap

Acabion Superbike – en ny era för vägtransporter?

David Skoumbourdis, Epoch Times Sydney

Tänk er ett fordon som vid 180 km/timme är två gånger så bränslesnålt som en modern bil av mindre format, uppnår 450 km/timme med hälften av motorkraften, väger 359 kg och kan köra ifrån en Bugatti Veyron eller en formel 1-bil. Fordonet det gäller är Acabion GTBO.

Acabion beskrivs av tillverkarna som nästa generation av vägtransporter efter hästkärror och fyrhjuliga bilar. Fordonet har en okonventionell kombination av prestanda och effektivitet och liknar en cockpit i ett jetflygplan på två hjul.

Enligt Peter Maskus, ingenjör och rådgivare på Acabion, har den smala och icke standardartade designen på Acabion GTBO inspirerats av naturen.

– I naturen är allt som är snabbt smalt. En snabb häst är smal. En delfin är smal. En haj är smal. En falk är smal och en gepard är smal. Något som är lustigt är att om man jämför förhållandet mellan bredd och längd så var inte ens dinosaurierna så breda som supersnabba sportbilar.

– Det finns ingen design som Ferrari eller Bugatti Veyron i naturen, förutom hos sköldpaddan, säger han.

Acabion GTBO drivs av en turboladdad 1,3 liters motorcykelmotor och har 360 hästkrafter. Den är inte bara smal, utan också snabb, mycket snabb.

GTBO har en prestanda på över 1000 hästkrafter per ton fordonsvikt och kan accelerera från 0 till 450 km/timme på bara 19 sekunder. Det tar ungefär 10 sekunder att accelerera från 290 km/timme till 450 km/timme, en prestanda som inte kan uppnås ens av moderna Formel 1-bilar. Trots denna prestanda drar GTBO fem till tio gånger mindre bränsle än en modern sportbil.

När kommer då dessa högpresterande, ultraeffektiva fordon att vara tillgängliga? Enligt Maskus är Acabion GTBO tillgänglig nu, men den nuvarande prototypen i tredje generationen värderas till omkring 275 miljoner kronor.

Maximalt kommer 26 Acabion GTBO att produceras fram till 2011.

– Trafikcertifikat kommer att upprättas för tyska vägar och utifrån detta upprättas sedan certifikat för aktuellt land, säger Dr Maskus.

Endast en handfull GTBO kommer att produceras varje år och vart och ett av fordonen kundanpassas av en enda ingenjör och det tar tre år att konstruera fordonen. Priserna kommer att börja på 15 miljoner kronor. För tillfället är det alltså lite för dyrt för den vanlige konsumenten, men det kommer inte nödvändigtvis att vara så i framtiden.

Dr Maskus tror att framtida generationer kommer att uppskatta effektiviteten i Acabions smala, strömlinjeformade stil, i jämförelse med dagens fyrhjuliga fordonsdesign. Supermotorcykeln kanske en dag kommer att bana vägen för en revolution inom stadstransporterna.

– Framtida generationer kommer att skratta… åt en sådan dum teknologi. Och de kommer också att gråta när de tänker på hur mycket olja som förbrändes.

– Inom 150 år kommer mänskligheten att köra globalt, automatiskt på raka upphöjda höghastighetsspår i fordon som Acabion. Bioniskt, vackert, extremt snabbt och extremt effektivt.

– Vi kommer att köra i hastigheter på över 700 km/timme. Dörr till dörr från Perth till Brisbane på 5 timmar, säger han.

Översatt från originalartikel på engelska.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn korsning mellan ett jetplan och en supermotorcykel. Acabion GTBO kan med sin speciella design vara ett fordon för framtiden. (Foto: Acabion)
En korsning mellan ett jetplan och en supermotorcykel. Acabion GTBO kan med sin speciella design vara ett fordon för framtiden. (Foto: Acabion)
Vetenskap

Acabion Superbike – en ny era för vägtransporter?

David Skoumbourdis, Epoch Times Sydney

Tänk er ett fordon som vid 180 km/timme är två gånger så bränslesnålt som en modern bil av mindre format, uppnår 450 km/timme med hälften av motorkraften, väger 359 kg och kan köra ifrån en Bugatti Veyron eller en formel 1-bil. Fordonet det gäller är Acabion GTBO.

Acabion beskrivs av tillverkarna som nästa generation av vägtransporter efter hästkärror och fyrhjuliga bilar. Fordonet har en okonventionell kombination av prestanda och effektivitet och liknar en cockpit i ett jetflygplan på två hjul.

Enligt Peter Maskus, ingenjör och rådgivare på Acabion, har den smala och icke standardartade designen på Acabion GTBO inspirerats av naturen.

– I naturen är allt som är snabbt smalt. En snabb häst är smal. En delfin är smal. En haj är smal. En falk är smal och en gepard är smal. Något som är lustigt är att om man jämför förhållandet mellan bredd och längd så var inte ens dinosaurierna så breda som supersnabba sportbilar.

– Det finns ingen design som Ferrari eller Bugatti Veyron i naturen, förutom hos sköldpaddan, säger han.

Acabion GTBO drivs av en turboladdad 1,3 liters motorcykelmotor och har 360 hästkrafter. Den är inte bara smal, utan också snabb, mycket snabb.

GTBO har en prestanda på över 1000 hästkrafter per ton fordonsvikt och kan accelerera från 0 till 450 km/timme på bara 19 sekunder. Det tar ungefär 10 sekunder att accelerera från 290 km/timme till 450 km/timme, en prestanda som inte kan uppnås ens av moderna Formel 1-bilar. Trots denna prestanda drar GTBO fem till tio gånger mindre bränsle än en modern sportbil.

När kommer då dessa högpresterande, ultraeffektiva fordon att vara tillgängliga? Enligt Maskus är Acabion GTBO tillgänglig nu, men den nuvarande prototypen i tredje generationen värderas till omkring 275 miljoner kronor.

Maximalt kommer 26 Acabion GTBO att produceras fram till 2011.

– Trafikcertifikat kommer att upprättas för tyska vägar och utifrån detta upprättas sedan certifikat för aktuellt land, säger Dr Maskus.

Endast en handfull GTBO kommer att produceras varje år och vart och ett av fordonen kundanpassas av en enda ingenjör och det tar tre år att konstruera fordonen. Priserna kommer att börja på 15 miljoner kronor. För tillfället är det alltså lite för dyrt för den vanlige konsumenten, men det kommer inte nödvändigtvis att vara så i framtiden.

Dr Maskus tror att framtida generationer kommer att uppskatta effektiviteten i Acabions smala, strömlinjeformade stil, i jämförelse med dagens fyrhjuliga fordonsdesign. Supermotorcykeln kanske en dag kommer att bana vägen för en revolution inom stadstransporterna.

– Framtida generationer kommer att skratta… åt en sådan dum teknologi. Och de kommer också att gråta när de tänker på hur mycket olja som förbrändes.

– Inom 150 år kommer mänskligheten att köra globalt, automatiskt på raka upphöjda höghastighetsspår i fordon som Acabion. Bioniskt, vackert, extremt snabbt och extremt effektivt.

– Vi kommer att köra i hastigheter på över 700 km/timme. Dörr till dörr från Perth till Brisbane på 5 timmar, säger han.

Översatt från originalartikel på engelska.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024