SAS överlevnad står på spel. Många är kritiska till hur styrelsen hanterar krisen. Personalkostnaderna har nu sänkts men det räcker inte. Över 2,6 miljarder måste in i kassan.

SAS har inte riktigt hängt med i den hårda konkurrensen i flygbranschen, sedan Ryanair insåg att flygplan är som bussar som tar passagerarna till och från olika ”hållplatser”, utan skynken, varma handdukar och dyra biljetter. SAS har hela tiden försökt verka på samma marknad som lågprisbolagen.

De svenska, norska och danska skattebetalarna har gett SAS närmare elva miljarder under de senaste tio åren. Förlusterna låg runt tolv miljarder, uppger finansmarknadsminister Peter Norman till SR.

I år behövdes mer kapital, och SAS har sålt en del egendom i Stockholm och Köpenhamn skriver Politiken, men det räckte inte. Då kom SAS-styrelsen med sitt ultimatum, att de anställda antingen måste gå med på att arbeta mer och tjäna mindre, eller så mister de jobbet. Tiden var knappt tilltagen för att fundera över det.

Facken gick med på det, eftersom alternativet var en konkurs, men de är kritiska.

– Man har ställt ultimatum och under väldigt hård tidspress förväntat sig att facken bara ska gå med på den plan som ligger, och det tillhör inte den svenska traditionen att bete sig på det sättet, sade TCA:s ordförande Eva Nordmark till SR.

När alla fackförbunden var överens med SAS skickade styrelsen ut ett pressmeddelande som sade att alla styrelsemedlemmar redan den 5 november hade beslutat att sänka sina arvoden med 30 procent. Vd Rickard Gustafsson som leder sparplanen hade tidigare gått ner 20 procent i lön.

Nu dömer experter ut SAS-styrelsen som okunnig och ansvarig för flygbolagets kris. Eftersom den svenska staten är en av ägarna i SAS säger Peter Norman att kompetensen hos bolaget nu ska kontrolleras men att det är för tidigt att säga om styrelsen ska bytas ut.

Flyganalytiker Anders Lidman tycker att styrelsen har varit ”undermålig” och bör avgå. Ingen har några direkta kunskaper om flygbranschen och de som tillsätter chefer kan inte flyg, menar han.

Även om SAS har minskat sina kostnader saknas det fortfarande pengar. SAS måste skaffa fram 2,6 miljader kronor, uppger Politiken. Ska man tro Jacob Pedersen, senioranalytiker i den danska Sydbanken blir det inte lätt.

Pedersen tror visst att SAS kan sälja det de vill sälja, såsom det norska flygbolaget Widerøe och dotterbolag SAS Ground Handling med 5 500 anställda, som handhar tankning av flyg, bagagehantering och check-in, men frågan är till vilket pris.

SAS har inte tid att vänta på den bästa köparen för de behöver pengar i kassan snabbt, men det är bottenfruset i finansmarknaden just nu.


Annons