Hongkongbaserade Next Media har skrivit kontrakt på att sälja sin taiwanesiska nyhetsverksamhet, både tidningar och TV-bolag. Kontraktet skrevs under den 28 november, enligt taiwanesiska Central News Agency.

Affären har lett till att många nu oroar sig för att Taiwans mediefrihet är i fara. Next Media har ett rykte om sig att bedriva oberoende nyhetsrapportering om Taiwans regering såväl som kommunistregimen på det kinesiska fastlandet, men några av de nya investerarna har kommersiella intressen i kommunistkina. Särskilt gäller detta den taiwanesiske affärsmannen Tsai Eng-meng, styrelseordförande i Want Want China Times Group, som av kritiker har beskrivits som det perfekta exemplet på hur det Kinesiska kommunistpartiet försöker begränsa oberoende medier.

Next Medias aktier har delats upp i tryckta medier respektive TV. Tsai äger i nuläget 32 procent av den tryckta delen, men ingenting av TV-delen.

"Det här är dagen som mediefrihet försvinner i Taiwan", klagade en nätanvändare från Taiwan på mikrobloggen Weibo.

Nätanvändaren "Jidong Weibo", en bibliotekarie boende i USA, skrev på Weibo: "Det är fyra köpare. Alla är handels- eller industrimagnater i Taiwan, utan direkt inblandning. Men dessa rika och mäktiga personer råkar ha goda relationer med det Kinesiska kommunistpartiet, och under deras kontroll får man hålla ögonen öppna för huruvida Next Media kommer att bedriva självcensur."

Anti-Media Monopoly Youth Federation skrev på sin Facebooksida: "Köpekontraktet på Next Media har skrivits under, och kommissionen för rättvis handel är nu det enda som kan hindra Want Wants vd Tsai Eng-meng från att köpa Next Medias tryckta avdelning. Om Want Want köper Apple Daily kommer det att kontrollera 46 procent av marknaden! Hela världen kan se att det här vore ett mediemonopol; det är bara kommissionen som inte kan se det!"

Mer än 100 medlemmar av Anti-Media Monopoly Youth Federation protesterade mot Want Want framför Taiwans regeringsbyggnad och utmanade polisen. De krävde att premiärminister Sean Chen skulle komma ut och lyssna på deras krav.

Anti-Media Monopoly Youth Federation krävde också att Taiwans president Ma Ying-jeou ska noggrant övervaka övertagandet av Next Media. Fallet har redan skapat stor offentlig misstro mot Mas administration. Enligt opinionsundersökningar nyligen är över 70 procent missnöjda med Mas administration i största allmänhet.

Su Tseng-chang, ordförande för Demokratiska progressiva partiet, varnade för att köpet av Next Media kommer att få en stor påverkan på medieklimatet i Taiwan, och att president Ma därför har ett ansvar att ingripa, enligt Apple Daily.

Apple Dailys fackförening inledde även de protester, som varade i flera dagar. Dussintals anställda stannade kvar över natten på taiwanesiska Apple Dailys högkvarter den 26 november. Dagen därpå gjorde samtliga fyra fackföreningar på Next Media – Apple Daily, Next TV, Next Magazine och Sharp Daily – uttalanden där man betonade att om Next Medias investerare försöker att censurera negativa nyheter eller använda sin makt över media i sina förhandlingar med Kinesiska kommunistpartiet, kommer de att vara "en skam för samhället". De tillade att pengar kan köpa Next Media, men att det definitivt inte kan köpa deras själar.

Översatt från engelska

Fyra fackföreningar på Next Media publicerade ett gemensamt uttalande den 27 november. Från vänster, längst fram: Cai Riyun ordförande för Apple Dailys fackförening; Chen Kangyi, ordförande för Sharp Dailys fackförening; Zheng Yiping, ordförande för Next TV:s fackförening; och Yang Ruchun, ordförande för Next Magazines fackförening.
Fyra fackföreningar på Next Media publicerade ett gemensamt uttalande den 27 november. Från vänster, längst fram: Cai Riyun ordförande för Apple Dailys fackförening; Chen Kangyi, ordförande för Sharp Dailys fackförening; Zheng Yiping, ordförande för Next TV:s fackförening; och Yang Ruchun, ordförande för Next Magazines fackförening.
Foto: Chen Baizhou/The Epoch Times)

Annons