Patienter som lider av så kallad hjärntrötthet efter skallskada eller stroke kan bli hjälpta av yoga och meditation, visar en svensk forskningsstudie.

Sömnstörningar, minnesproblem, stresskänslighet, gråtmildhet, initiativlöshet, känslighet för ljud och ljus är tecken på att hjärnan utsatts för svår påfrestning och tillståndet kan drabba strokepatienter och personer som utsatts för kraftigt våld mot huvudet.

Det har inte tidigare funnits någon bra behandling för att hjälpa den här gruppen patienter men när en forskare vid Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet lät patienter testa så kallad mindfulness-baserad stressminskningsmetod som utgår från yoga, meditation och så kallad kroppsskanning, blev forskarna själva överraskade av det positiva resultatet.

- Vi är överraskade över resultatet. Trötthet och stress minskade markant och vi såg en signifikant förbättring under bara åtta veckor, säger Birgitta Johansson, specialist i neuropsykologi, i ett pressmeddelande.

Mindfulness är ett begrepp som har sina rötter från öst och är ursprungligen en meditationsform som användes av buddhister för att uppnå andlig visdom och upplysning om livets mening . I väst har mindfulness-meditation anpassats som en metod för att lindra fysiska och psykiska obehag och fokus ligger på att utveckla sin sinnesnärvaro och vara i nuet.

- Meditation är bra hjärnvila för den här gruppen av patienter eftersom det är en träning i koncentration, i att rikta fokus på här och nu och inte låta sig störas av bruset runtomkring. Patienten lär sig fokusera på sin andning, säger forskaren Birgitta Johansson.

Birgitta Johansson anser att studien visar att den kan bli en viktig pusselbit i behandlingen av patienter som lider av svår mental uttröttbarhet efter skallskada eller stroke.

Forskare har i tidigare studier sett att personer som mediterar uppvisar mätbara positiva effekter i hjärnan.

En av studierna har utförts vid Massachusetts General Hospital och resultatet har publicerats i tidskriften Psychiatry Research 2011. I den studien såg forskarna att redan efter åtta veckors daglig meditation ökade koncentrationen av grå substans i de områden av hjärnan som har betydelse för minne, inlärning, självkänsla och empati.


Annons