Gyllene Hjulet är Sveriges största motorcykelmuseum. Det ligger i Surahammar cirka två mil utanför Västerås. Här finns många, många motorcyklar och velocipeder att titta på. Här byggdes också år 1897  Sveriges första bil av Gustaf Erikson, ingenjör vid Surahammars Bruk.

Det ledde så småningom till en framgångsrik biltillverkning, men starten blev  inte så lyckad. Erikson lyckades övertala ledningen vid bruket att få försöka tillverka en "självgående" vagn. Han hade gjort en förbränningsmotor som gick på fotogen eftersom bensin ansågs vara för farligt.

Året därpå var den färdig och med Erikson vid spaken och några modiga passagerare skulle provturen göras. Det gick inget vidare, det blev flera motorstopp och igångskjutningar. Färden slutade mot en kvarnvägg, för man hade glömt att förse vagnen med broms.

Erikson tillverkade en ny bil, den här gången med en bensinmotor. Tillverkningen flyttades så småningom till Surahammars Bruks dotterbolag Vagnaktiebolaget i Södertälje (VABIS) där tillverkning startades under Eriksons ledning.

Eriksons andra bil finns bevarad och kan beskådas på Tekniska Museet i Stockholm. Bilen som finns på Bruksmuseet i Surahammar är en av de sju bilar i den första serien som byggdes 1903 i Södertälje. Gustaf Erikson har fått hederstiteln " Den svenska bilindustrins fader" och Saab-Scania räknas till en av världens äldsta bilfabrikanter.


Annons