Blåbärskogen tycks vara naturens eget apotek. Allt fler studier visar på blåbärens goda hälsoeffekter och nu har forskare sett att ämnen i blåbär också kan skydda mot högt blodtryck.

Det är känt att blåbär (Vaccinium Myrtillus) innehåller gott om antioxidanter och vitaminer. Antioxidanter är ett samlingsnamn på ämnen som kan fånga upp och oskadliggöra de fria syreradikaler som bildas i kroppen.

Tidigare forskning visar att blåbär skyddar mot tarmsjukdomar, ögonsjukdomar, vissa cancerformer och motverkar åldrande.

Nu har forskare vid University of East Anglia (UEA) och Harvard University sett att personer som äter minst en portion blåbär i veckan har 10 procent lägre risk att utveckla hypertoni, jämfört med dem som
inte äter blåbär, rapporterar tidskriften The Times of India.

Blåbär innehåller antocyaniner som är antioxidanter och ingår i en större grupp av ämnen s.k. flavonoider och finns i rikliga mängder bland annat i bärens färgpigment.

I svarta vinbär, hallon, auberginer, blod apelsinjuice och blåbär finns det gott om flavonoider. Andra typer av flavonoider finns i många frukter, grönsaker, spannmål och örter. De flavonoider som finns i te, juice, rött vin och mörk choklad är redan kända för att minska risken för hjärt-kärlsjukdom. 

Nu har forskare för första gången studerat effekten av olika flavonoider på hypertoni. Under en period på 14 år har ett forskarteam följt upp 134 000 kvinnor och 47 000 män från Harvard. Ingen av deltagarna hade hypertoni vid studiens början. 

Försökspersonerna fick fylla i en hälsoenkät vartannat år och deras kostvanor bedömdes vart fjärde år. Förekomst av nydiagnostiserad hypertoni under 14-årsperioden visade sig ha samband med konsumtion av olika flavonoider. 

Under studieperioden utvecklade 35 000 deltagare hypertoni. När forskarna tittade närmare på deltagarnas kostintag visade det sig att te var den största bidragsgivaren av flavonoider, men också äpple, blodapelsinjuice, blåbär, rött vin och jordgubbar stod för en betydande mängd.

När forskarna tittade närmare på samband mellan de enskilda underklasserna av flavonoider och hypertoni, fann de att de deltagarna som konsumerade den största mängden antocyaniner (fanns huvudsakligen i blåbär och jordgubbar) hade åtta procent mindre risk att få diagnosen hypertoni än de som konsumerade den lägsta mängden. Effekten var ännu starkare hos deltagare som var under 60 år. 

Det visade sig också att det var just blåbär som hade den starkaste effekten och överträffade jordgubbarnas. Jämfört med personer som inte alls åt blåbär, hade de som åt minst en portion blåbär per vecka, 10 procent mindre risk att utveckla hypertoni.

– Våra fynd är spännande och kan visa att intag av antocyaniner kan bidra till att förebygga högt blodtryck, säger en av forskarna professor Aedin Cassidy vid Institutionen för näringslära vid UEA.

Studien kommer att publiceras nästa månad i tidskriften American Journal of Clinical Nutrition. 

Tidigare artiklar i ämnet:
http://www.epochtimes.se/articles/2010/03/09/18795.html
http://www.epochtimes.se/articles/2010/09/18/19941.html
http://www.epochtimes.se/articles/2009/07/27/17548.html


Annons