De flesta matsmältningsbesvären  orsakas av ohälsosam kost. Om vi under en längre tid struntar i att bry oss om att äta sunt kommer problemen att visa sig förr eller senare. Att ta reda på vilken mat kan hjälpa magens funktion.

1. I allmänhet är frukt och grönsaker bäst för matsmältningen eftersom de innehåller mycket fibrer. Fibrer är osmältbara växtdelar som passerar oförändrade genom magen och tarmen. Fibrerna förkortar uppehållstiden av giftiga substanser i mag-tarmkanalen, hämmar inflammation och skyddar mot skador och potentiella mutationer. Genom att äta fibrer producerar de snälla bakterierna dessutom korta fettsyror som är kraftfulla anti-cancermedel. Enligt studier kan varje 10:e gram fiberintag minska risken för att drabbas av tjocktarmscancer med 10 procent.

Dietister rekommenderar oss att äta ungefär 500 gram frukt och grönsaker varje dag. Dessutom bör två tredjedelar av den mängden bestå av grönsaker. Variera grönsaksintaget så mycket som möjligt, ät grönsaker i olika färger. På det viset kan du vara säker på att få i dig allt du behöver för kroppen.

2. Fullkorn, inkluderat brunt ris och vete, innehåller också en hel del fibrer. Intag av fullkornsvetemjöl kan öka mängden fibrer i din kost med upp till 6,2 g. 30 gram havregryn innehåller 12 gram fibrer och 30 gram kli av spannmål innehåller 22 gram. Fullkorn innehåller även isoprenoider (organiska molekyler som har antioxidativ effekt, finns naturligt i bland annat olivolja. övers. anm.) och andra näringsämnen som kan förbättra den totala anti-cancerskyddande förmågan av fibrer.

3. Bananer förtjänar ett särskilt omnämnande. Medan frukt, grönsaker och fullkornsprodukter kan optimera matsmältningsprocessen kan bananer hjälpa till på ett annat område. Först och främst skyddar banan magslemhinnan. Ämnen i banan bidrar till utvecklingen av tarmcellernas förtjockande barriär och enzyminhibitorer hämmar de magsårsalstrande bakterierna.

Dessutom kan bananer hjälpa mot diarré. Sprutande vattentunna avföringar gör att vi förlorar viktiga elektrolyter. Tack vare att bananer innehåller pektin (lösliga fibrer) som normaliserar mag-tarmkanalens rörelser kan de ge en förstoppande effekt.

4. Glöm inte vattnet. Vatten är en grundläggande bas. Om vår kropp inte får tillräckligt med vatten påverkas matsmältningen. Vatten hjälper matsmältningen, eftersom det driver på chymus (den trögflytande form av bearbetad mat som finns i tarmarna, övers. anm) passage genom tarmarna.

5. Ingefära är väl känt inom traditionell kinesisk medicin där det används för behandling av mag- och tarmproblem. Moderna vetenskapliga studier bekräftar att ingefära faktiskt har många hälsofördelar, bland annat förmågan att hämma inflammationer och har även en direkt anti-inflammatorisk effekt.

Dessutom är ingefära en stark antioxidant och har lugnande effekt, stärker immunförsvaret och skyddar kroppen från parasiter. Ingefära är bra för gallbesvär och tarmkolik med rapningar och buksmärtor. Det renar kroppen från gifter och föroreningar. Att tugga på färsk ingefära efter måltiden fräschar upp andedräkten för en lång stund och bidrar till att undvika många munhåleproblem.

6. En annan faktor för god matsmältning är probiotika som innehåller nyttiga bakterier som driver ut patogener (sjukdomsalstrande ämnen) ur mag-tarmkanalen. En normal och balanserad mikroflora är viktig för immunförsvarets skydd och tillräckligt intag av viktiga näringsämnen. Probiotika finns till exempel i mejeriprodukter såsom yoghurt, och i vissa sorters filmjölk.

Översatt från engelska. 

Originalartikel på ryska.




Annons