Arrangören visade ut reportern Danielle Zhu (till höger) från presskonferensen. Personen identifierades senare som Torontos generalkonsul Lu Kun. Zhu håller i inbjudan från det kinesiska konsulatet. (bild från utsändning från Tang Dynasty Television)
Arrangören visade ut reportern Danielle Zhu (till höger) från presskonferensen. Personen identifierades senare som Torontos generalkonsul Lu Kun. Zhu håller i inbjudan från det kinesiska konsulatet. (bild från utsändning från Tang Dynasty Television)

Vid presskonferensen som anordnades i fredags av det kinesiska konsulatet på ett hotell Toronto, stoppade arrangören flera inbjudna reportrar som de inte ansåg vara "vänliga" från att komma in. Presskonferensens syfte var att bemöta regimbilden om dess censur och förtryck i Tibet.

Arrangören stoppade reportern Danielle Zhu och hennes kameraman David Ren från New Tang Dynasty Television (NTDTV), en kinesiskspråkig kanal som ofta rapporterar om kinesiska kränkningar och övergrepp, såsom förtycket i Tibet.

Zhu tilläts först att delta på presskonferensen efter att hon visat inbjudan. Sedan noterade arrangören NTDTV:s logo på Rens kamera.

"NTDTV, varför har inbjudan skickats till er?" frågade arrangören.

Det kinesiska konsulatet hade skickat en inbjudan till National Ethnic Press och Media Council of Canada, dit både NTDTV och The Epoch Times tillhör. Båda medierna hade bekräftat sitt deltagande i förväg via e-post. Men det räckte inte för arrangören.

"Ni kan inte gå in, för bort henne," sade en arrangör till Zhu innan han kallade på hotellet säkerhetspersonal.

En annan inom arrangörerna berättade för polisen på plats att de två journalisterna var "emot Kina”.

Av en tillfällighet så hade Zhu och Ren 2005 också tidigare blivit avsnästa av kinesiska myndigheter, när de planerade att ansluta sig till den kanadensiska premiärministern Paul Martins Asienresa, som även innehöll ett besök till Kina.

I januari 2005 utfärdade den kinesiska ambassaden i Ottawa då inresevisum för de två journalisterna, men som de snabbt återkallade. Ambassaden gav ingen förklaring för upphävandet, trots att premiärministern då gjorde invändningar.

Men de två var inte ensamma på fredag.

Reportern (Matthew Little) bevittnade hur Sonam Wangchuk, en journalist från Radio Tibet Toronto, eskorterades ut från presskonferensen. När denne reporter skulle fotografera händelsen valde arrangören att istället föra bort honom.

Under eftermiddagskonferensen på Sheraton Hotel presenterade Kinas nationella folkkongress, den tibetanska delegationen, en grupp fem tibetanska män och kvinnor som påstår reprsentera tibetanska liv i den bergiga regionen.

Bland delegaterna fanns den av kinesiska regimen handplockade "levande Buddha", en man vid namnet Xin Za Dan Zeng Qu Zha, som regimen marknadsför som en andlig ledare och en representant för det tibetanska folket.

The Epoch Times fick med sig en gratis DVD "Tibet då och nu", som fanns tillgänglig för media. Videon beskriver det kommunistiska styret i Tibet som en "befrielse" och är ett försök att försvaga Dalai Lamas trovärdighet.

Videon hävdar bland annat att nobelpristagaren skulle ha accepterat människoskallar, hud och tarmar som födelsedagsgåva, innan regimen tog kontrollen över Tibet.

Under en telefonintervju efter händelsen, berättar Wangchuk, som växte upp i Tibet att det var "sorgligt" att se journalister utvisas. Han återberättade vad han upplevt vid presskonferensen.

"De försökte säga till oss att det är mycket bättre i Tibet nu än tidigare", säger han.

Wangchuk berättade att regimens "levande Buddha" var den enda talaren under konferensen och han där hävdat att livet hade förbättrats kraftigt i Tibet under kommuniststyret. Wangchuk uppgav att "90%" av vad "levande buddha" hade sagt om Tibet inte var sant.

Den "levande Buddhan" svarade också på en fråga från Thomas Saras, ordförande för National Ethnic Press och Kanadas Media Council, där han sade att han inte var under någon påtryckning att följa kommunistpartiets Tibetlinje.

Presskonferensen är en del av den kinesiska regimens försök att markera sitt styre i Tibet. Regimen vill även denna månad markera "50-årsjubileum av demokratiska reformer i Tibet". Det syftar också på årsdagen av det misslyckade tibetanska upproret 1959, som  regimen kommer att kalla för "dagen för trälarnas frigörelse".

Statlig media har under de senaste veckorna publicerat tusentals artiklar på nätet för att främja den officiella linjen inför årsdagen. Den pågånde utlandsturnén, som innefattade ett stopp i Washington före fredagens händelse i Toronto, har statlig media i Kina använt för att skapa trovärdighet åt ommärkningskampanjen.

På måndag är delegationen i det kanadensiska parlamentet på ett möte med parlamentsledamöter och senatorer.


Jason Loftus har medverkat till rapporteringen.


Översatt från: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/14033/


Annons