Systembolagets siffror över förra årets försäljning visar att alkoholfria drycker ökade med 35 procent jämfört med 2011. Siffrorna är ännu preliminära men visar ändå på en tydlig trend, att människor börjar bli allt mer hälsomedvetna, och att det blir allt vanligare att välja bort alkoholen.

I Systembolagets sortiment finns 101 alkoholfria alternativ varav en hel del är säsongsbetonade och därför inte finns till försäljning året runt. Enligt deras hemsida är det alkoholfria sortimentet ett prioriterat område för Systembolaget som vill erbjuda sina kunder alkoholfria alternativ med vuxensmak.

Enligt EU:s märkningsregler måste alkoholhalten sättas ut på etiketten om drycken har en alkoholhalt som överstiger 1,2 procent men Systembolaget har satt en egen lägre gräns på 0,5 procent för att drycken ska få kallas alkoholfri. En alkoholhalt som understiger 0,5 procent anses vara försumbar för bilförare och de som vill leva hälsosamt.

Inför julen sålde även vissa livsmedelsbutiker alkoholfri snaps för dem som ville ta en snaps till maten.


Annons