loadingSJ ställer in sina tåg över sundet mellan Sverige och Danmark från och med den fjärde januari, orsaken är id-kontrollerna. "Det finns en risk för att vi måste dra ner på antalet tågavgångar under rusningstid", säger Magnus Andersson, tågchef på Skånetrafiken. (Foto: Erland Vinberg/TT-arkivbild)
SJ ställer in sina tåg över sundet mellan Sverige och Danmark från och med den fjärde januari, orsaken är id-kontrollerna. "Det finns en risk för att vi måste dra ner på antalet tågavgångar under rusningstid", säger Magnus Andersson, tågchef på Skånetrafiken. (Foto: Erland Vinberg/TT-arkivbild)
Inrikes

Oppositionskritik om inställda tåg

TT

SJ ställer in sina tåg mellan Malmö och Köpenhamn på grund av id-kontrollerna. Även Skånetrafiken kan behöva skära ner på antalet tågavgångar, och varnar för trängsel ombord på tågen. Nu reagerar den politiska oppositionen.

– Vi hinner i dagsläget inte utföra kontroller i Danmark. Trafikplaneringen i Köpenhamn har med såhär kort varsel inte hunnit göra en planering som gör att SJ får det tidsspann som behövs för att utföra id-kontroller på plattformen, säger Monica Berglund, kommunikationsdirektör vid SJ, till TT.

SJ:s bedömer att de varken hinner göra id-kontrollerna på tågplattformarna eller ombord på tågen.
Sydsvenskan rapporterar att alla avgångar från Malmö över till Köpenhamn är inställda från den 4 januari. Bokningen har varit stängd sedan i går, söndag, bekräftar Monica Berglund. Resenärer som reser från Sverige över sundet kommer att behöva byta tåg i Malmö för att ta sig över.

Alla de som bokat biljett kommer att få ett sms i dag vid lunchtid om förändringen i trafiken. Där informeras de om alternativa tåg, och de kommer också att få pengarna tillbaka för den uteblivna resan över sundet.

– Vi tittar nu på lösningar som gör att vi kan utföra id-kontroller och få igång trafiken igen. Men jag vet inte i dagsläget när det blir, säger Monica Berglund.

Öresundståg ställs in

Även de regionala tågen kommer troligen att påverkas i form av färre avgångar på grund av id-kontrollerna, berättar Magnus Andersson, tågchef vid Skånetrafiken.

– Vi tittar på trafikupplägget så att det fungerar i samband med de här kontrollerna. Det finns en risk för att vi måste dra ner på antalet tågavgångar under rusningstid.

Att helt ställa in tågtrafiken är däremot inte aktuellt. Däremot ser han att det troligen kommer att bli extra trångt på Öresundstågen när SJ:s resenärer hänvisas till dem för sin resa över sundet.

Eftersom id-kontrollerna kommer att utföras på den danska sidan om sundet är det danska operatören DSB som ansvarar för dem. Skånetrafiken och DSB räknar med att komma med ett detaljerat besked om saken under tisdagen, enligt Magnus Andersson.

Oppositionen kritisk

FAKTA: Lagen om id-kontroller
Lagen ger regeringen rätt att ”vid allvarlig fara för den allmänna ordningen eller den inre säkerheten i landet” införa id-kontroller på tåg, buss och passagerarfartyg till Sverige.
Lagen träder i kraft den 21 december och regeringen har aviserat föreskrifter om id-kontroller till den fjärde januari 2016.
Transportörerna ska ansvara för id-kontrollerna.
Sanktionsavgiften om inte tågoperatörerna fullgör sina skyldigheter att utföra id-kontroller är 50 000 kronor per tillfälle.
Barn och unga under 18 år som reser i målsmans sällskap ska inte omfattas av id-kontrollen.
Källa: Regeringen

Den politiska oppositionen reagerar nu på SJ:s besked – Centerpartiets talesperson i infrastrukturfrågor, riksdagsledamot Anders Åkesson skriver i ett pressmeddelande att regeringen har blivit förvarnade om att SJ skulle ställa in sin trafik, saken togs upp under ett möte med trafikutskottet då SJ:s vd ska ha deltagit.

Enligt Åkesson har informationen varit tillgänglig för både infrastrukturminister Anna Johansson (S) och trafikutskottets ordförande Karin Svensson-Smith (MP), men regeringen har valt att bortse från det. Carl Johan Sonesson (M), oppositionsledare i Region Skåne är kritisk och ifrågasätter i ett pressmeddelande att Skånetrafiken antas kunna hantera tågtrafiken med id-kontroller samtidigt som SJ inte klarar av det.

”Varför ersätter inte staten Skånetrafiken för alla merkostnader och intäktsförluster som blir konsekvensen av statens ogenomtänkta beslut?” undrar han.

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSJ ställer in sina tåg över sundet mellan Sverige och Danmark från och med den fjärde januari, orsaken är id-kontrollerna. "Det finns en risk för att vi måste dra ner på antalet tågavgångar under rusningstid", säger Magnus Andersson, tågchef på Skånetrafiken. (Foto: Erland Vinberg/TT-arkivbild)
SJ ställer in sina tåg över sundet mellan Sverige och Danmark från och med den fjärde januari, orsaken är id-kontrollerna. "Det finns en risk för att vi måste dra ner på antalet tågavgångar under rusningstid", säger Magnus Andersson, tågchef på Skånetrafiken. (Foto: Erland Vinberg/TT-arkivbild)
Inrikes

Oppositionskritik om inställda tåg

TT

SJ ställer in sina tåg mellan Malmö och Köpenhamn på grund av id-kontrollerna. Även Skånetrafiken kan behöva skära ner på antalet tågavgångar, och varnar för trängsel ombord på tågen. Nu reagerar den politiska oppositionen.

– Vi hinner i dagsläget inte utföra kontroller i Danmark. Trafikplaneringen i Köpenhamn har med såhär kort varsel inte hunnit göra en planering som gör att SJ får det tidsspann som behövs för att utföra id-kontroller på plattformen, säger Monica Berglund, kommunikationsdirektör vid SJ, till TT.

SJ:s bedömer att de varken hinner göra id-kontrollerna på tågplattformarna eller ombord på tågen.
Sydsvenskan rapporterar att alla avgångar från Malmö över till Köpenhamn är inställda från den 4 januari. Bokningen har varit stängd sedan i går, söndag, bekräftar Monica Berglund. Resenärer som reser från Sverige över sundet kommer att behöva byta tåg i Malmö för att ta sig över.

Alla de som bokat biljett kommer att få ett sms i dag vid lunchtid om förändringen i trafiken. Där informeras de om alternativa tåg, och de kommer också att få pengarna tillbaka för den uteblivna resan över sundet.

– Vi tittar nu på lösningar som gör att vi kan utföra id-kontroller och få igång trafiken igen. Men jag vet inte i dagsläget när det blir, säger Monica Berglund.

Öresundståg ställs in

Även de regionala tågen kommer troligen att påverkas i form av färre avgångar på grund av id-kontrollerna, berättar Magnus Andersson, tågchef vid Skånetrafiken.

– Vi tittar på trafikupplägget så att det fungerar i samband med de här kontrollerna. Det finns en risk för att vi måste dra ner på antalet tågavgångar under rusningstid.

Att helt ställa in tågtrafiken är däremot inte aktuellt. Däremot ser han att det troligen kommer att bli extra trångt på Öresundstågen när SJ:s resenärer hänvisas till dem för sin resa över sundet.

Eftersom id-kontrollerna kommer att utföras på den danska sidan om sundet är det danska operatören DSB som ansvarar för dem. Skånetrafiken och DSB räknar med att komma med ett detaljerat besked om saken under tisdagen, enligt Magnus Andersson.

Oppositionen kritisk

FAKTA: Lagen om id-kontroller
Lagen ger regeringen rätt att ”vid allvarlig fara för den allmänna ordningen eller den inre säkerheten i landet” införa id-kontroller på tåg, buss och passagerarfartyg till Sverige.
Lagen träder i kraft den 21 december och regeringen har aviserat föreskrifter om id-kontroller till den fjärde januari 2016.
Transportörerna ska ansvara för id-kontrollerna.
Sanktionsavgiften om inte tågoperatörerna fullgör sina skyldigheter att utföra id-kontroller är 50 000 kronor per tillfälle.
Barn och unga under 18 år som reser i målsmans sällskap ska inte omfattas av id-kontrollen.
Källa: Regeringen

Den politiska oppositionen reagerar nu på SJ:s besked – Centerpartiets talesperson i infrastrukturfrågor, riksdagsledamot Anders Åkesson skriver i ett pressmeddelande att regeringen har blivit förvarnade om att SJ skulle ställa in sin trafik, saken togs upp under ett möte med trafikutskottet då SJ:s vd ska ha deltagit.

Enligt Åkesson har informationen varit tillgänglig för både infrastrukturminister Anna Johansson (S) och trafikutskottets ordförande Karin Svensson-Smith (MP), men regeringen har valt att bortse från det. Carl Johan Sonesson (M), oppositionsledare i Region Skåne är kritisk och ifrågasätter i ett pressmeddelande att Skånetrafiken antas kunna hantera tågtrafiken med id-kontroller samtidigt som SJ inte klarar av det.

”Varför ersätter inte staten Skånetrafiken för alla merkostnader och intäktsförluster som blir konsekvensen av statens ogenomtänkta beslut?” undrar han.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024